Rola muzeów w budowie konkurencyjności samorządów lokalnych województwa podkarpackiego The role of museums in building competitiveness in local government in the Subcarpathian Voivodeship
Under globalisation the transmission of symbols between social fields is shaped by
relations of domination and subordination between different centres. Those engaged on
a local level in joining in the global processes adapt to the rules set by supranational
organisations and their own states.
Economic changes force local governments to compete for resources that enable
their existence, while the increase in importance of the service sector and corresponding
decrease in the role of industry compel local powers to seek new sources of funds
supplying regional development. Mobility growth, being one of the results of
globalisation, appears simultaneously with the popularity of tourism and territorial units
concentrate resource acquiring strategies on that field. It is accompanied by the
professionalisation of promotional, public relations and marketing activities. Local
governments considering the existence of groups interested in cultural heritage are
entering the territorial marketing arena to compete with other centres for the attention of
these tourist. During this process the commoditisation of community, borough or
voivodeship cultural achievements occurs.
Museums are one element of the discussed actions and, depending on situation,
their subject or object. As resources they are treated in a complex or a selective way. In
the first case they make a ready product while in the second a local government may use
different museum components beginning from the architectural qualities of their
buildings to their employees’ knowledge and skills. In the paper I distinguish these
elements and analyse them as components of the role played by museums participating in
territorial unit actions focused on competitive advantage building.
W toku globalizacji dokonuje się transmisja symboli między polami społecznymi
ukierunkowana przez stosunki dominacji i podległości występujące między różnymi
ośrodkami. Aktorzy pól lokalnych, włączając się w procesy globalne, dostosowują się do
zasad wyznaczanych przez polityki organizacji ponadnarodowych oraz państw, w ramach
których funkcjonują.
Zmiany gospodarcze zmuszają samorządy do konkurowania o środki zapewniające
funkcjonowanie, a wzrost znaczenia usług i zmniejszanie roli przemysłu wymagają od
lokalnych władz poszukiwania nowych źródeł finansowania rozwoju regionów. Coraz
większa mobilność, będąca jednym z rezultatów globalizacji, łączy się z popularyzacją
turystyki, więc jednostki terytorialne na ten właśnie obszar ukierunkowują strategie
pozyskiwania środków. Towarzyszy temu profesjonalizacja działań promocyjnych,
wizerunkowych i marketingowych. Władze lokalne, uwzględniając istnienie grup zainteresowanych
dziedzictwem kulturowym, wchodzą na arenę marketingu terytorialnego,
konkurują z innymi ośrodkami w celu zwrócenia uwagi turystów na swoją ofertę.
W trakcie tego procesu dochodzi do utowarowienia dóbr kultury występujących na terenie
gmin, powiatów i województw.
Muzea stanowią jeden z elementów omawianych działań, stając się w zależności od
sytuacji ich przedmiotem lub podmiotem. Jako zasoby mogą być traktowane kompleksowo
lub wybiórczo. W pierwszym przypadku stanowią gotowy produkt, zaś w drugim samorząd
może brać pod uwagę różne komponenty muzeum, od walorów architektonicznych siedzib
po wiedzę i umiejętności pracowników. W artykule wyodrębniam te elementy i analizuję je
jako komponenty ról muzeów uczestniczących w działaniach jednostek terytorialnych
ukierunkowanych na budowanie przewagi konkurencyjnej.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00