Celem pracy było zbadanie stanu wiedzy młodzieży na temat opakowań aktywnych
i inteligentnych oraz stopnia deklarowanej przez nią gotowości do dokonywania zakupu
tak zapakowanych produktów żywnościowych. Sporządzono autorski kwestionariusz składający
się z 20 pytań, w tym 5 pytań charakteryzujących respondenta. O wypełnienie wersji
papierowej kwestionariusza poproszono uczniów z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2
w Oławie, a wersja elektroniczna została skierowana do studentów Uniwersytetu Ekonomicznego
we Wrocławiu oraz Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu. Do analizy przyjęto
254 poprawnie wypełnione ankiety. Zebrane dane opracowano za pomocą programu Microsoft
Excel 2010. Tylko 21,3% uczniów szkół średnich posiada wiedzę o opakowaniach aktywnych
lub inteligentnych, ponad dwukrotnie mniej aniżeli grupa badawcza studentów (52,5%).
Po zapoznaniu ankietowanych z istotą działania obu rodzajów opakowań zarówno uczniowie,
jak i studenci, w podobnym stopniu, pozytywnie zadeklarowali chęć nabywania produktów
zapakowanych odpowiednio w opakowania aktywne (67,3%) i inteligentne (95,3%), pod warunkiem
nieznacznego wzrostu ich cen, tzn. poniżej 0,50 zł (43,9%) lub od 0,50 zł do 1,00 zł
(21,8%). Głównym źródłem wiedzy o obu rodzajach opakowań są Internet oraz szkoła
i uczelnia. Młodzi konsumenci dostrzegają ważną rolę przemysłu w upowszechnieniu opakowań
innowacyjnych. Chcą nie tylko, aby te opakowania stopniowo znalazły się na rynku, ale
także chcą otrzymać pełną informacje, jaką rolę spełniają one w przypadku danego produktu
i czy zapakowany w nie produkt jest bezpieczny.
The aim of the work was to examine the state of knowledge of young people about
active and intelligent packaging and the level of declared readiness to purchase such packaged
food products. An author’s questionnaire was prepared consisting of 20 questions, including
5 characterizing the respondents. To fill out the paper version of the questionnaire were asked
pupils from upper secondary School No 2 in Oława and the electronic version was directed to
the students from University of Economics and Univeristy of Life Sciences in Wroclaw. For
the analysis 254 correctly filled questionnaires were accepted. The collected data were
developed using Microsoft Excel 2010. Only 21.3% of secondary school pupils were familiar
with the term active or intelligent packaging, more than twice less than the research group of
students (52.5%). After familiarizing the respondents with the essence of action of both types
of packaging, both pupils and students, to a similar degree, positively declared their willingness
to purchase products packed in active (67.3%) and intelligent (95.3%) packaging, provided
that their price rises slightly, i.e. below 0.50 PLN (43.9%) or from 0.50 PLN to 1.00 PLN
(21.8%). The main source of knowledge about both types of packaging is the Internet, school
and university. Young consumers see a significant role of industry in the dissemination of
innovative packaging. They want not only that these packages are gradually found on the
market, but also to receive full information, what role they play in the case of a given product
and whether the product packed in it is safe.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00