The theory of social learning authored by Bandura takes a recognized place on psychological grounds. In accordance with fundamental assumptions, one of the mechanisms of acquiring behaviours is learning through observation and imitation. The person who serves as a model must be characterized by certain traits perceived by the recipient, such as high social status or competencies. In various periods of life and development, people are more or less prone to patterning. Children are especially the group whose new behaviours appear naturally as a result of learning through observation. Children have a narrow area of experiences and that is why in their verbal and non-verbal behaviours they tend to imitate people from their closest environment, especially parents, teachers, peers, characters in the books, TV programs and people popular on the internet. Some of the acquired reactions have positive nature, but others may be socially and individually unfavourable. Tendencies towards modelling grow when the model receives positive consequences of particular behaviour. The assumptions of social learning theory may be applied in psychological and pedagogical practice. It allows explaining certain observed child’s behaviour. On the basis of correct diagnosis, adequate supportive and remedial actions may be designer
Teoria społecznego uczenia się autorstwa Bandury zajmuje uznane już miejsce na gruncie psychologicznym. Zgodnie z podstawowymi założeniami, jednym z mechanizmów nabywania zachowań jest uczenie się poprzez obserwację i naśladownictwo. Osoba pełniąca funkcję modela musi odznaczać się pewnymi właściwościami w percepcji odbiorcy, jak wysoki status czy kompetencje. W różnych okresach życia i rozwoju ludzie są mniej lub bardziej podatni na modelowanie. Szczególnie dzieci stanowią grupę, u której w sposób wręcz naturalny pojawiają się nowe zachowania jako efekt obserwacyjnego uczenia się. Dzieci mają wąski zakres doświadczeń, stąd w sposobie zachowania werbalnego i niewerbalnego mogą naśladować osoby z najbliższego otoczenia- w szczególności rodziców, ale także nauczycieli, rówieśników, bohaterów bajek, programów telewizyjnych czy osób popularnych w Internecie. Niektóre z tych nabywanych reakcji mają charakter pozytywny, inne zaś są niekorzystne z punktu widzenia jednostkowego i społecznego. Tendencja do modelowania wzrasta w sytuacji obserwacji pozytywnych konsekwencji określonego zachowania dla modela. Założenia teorii społecznego uczenia się można wykorzystać w praktyce psychologiczno-pedagogicznej. Pozwala ona wyjaśniać mechanizmy niektórych zachowań obserwowanych u dziecka. Na podstawie właściwej diagnozy można z kolei zaprojektować odpowiednie działania wspierające albo zaradcze
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00