Odzyskanie dostępu do Bałtyku w 1920 roku i problem bezpieczeństwa morskiego Polski Recovery of access to the Baltic Sea in 1920 and Poland’s national maritime security
W prezentowanym artykule, przedstawiono problematykę dotyczącą
budowania bezpieczeństwa morskiego naszego państwa. Odzyskanie dostępu do morza,
chociaż bardzo okrojonego, było bardzo ważnym wydarzeniem w dziejach Polski. Naród
był dumny i nie szczędził sił, ani środków aby jak najszybciej zagospodarować
wybrzeże. Gospodarka morska i handel morski miały w przyszłości umiejscowić Polskę
wśród państw nadmorskich, z dynamicznym rozwojem gospodarki. Zdawano sobie
sprawę, że otrzymany dostęp do morza, wymagał zapewnienia bezpieczeństwa żegludze
na wodach terytorialnych oraz tzw. torach podejściowych do portu Gdynia. Trzeba było
uruchomić punkty obserwacyjne, służbę hydrograficzną, a co najważniejsze stworzyć
flotę wojenną. Zadań ogrom, środków finansowych brak, a sąsiedzi głośno mówią o
wyeliminowaniu w przyszłości Polski z areny międzynarodowej. Poszukiwania
sojuszników w obrębie Morza Bałtyckiego nie powiodło się, a Wielka Brytania i
Francja, dbały tylko o swoje partykularne interesy. Niestety zagrożeniem dla
budowania bezpieczeństwa morskiego państwa, również okazali się decydenci zarówno
w ówczesnym rządzie, jak i Ministerstwie Spraw Wojskowych. Chociaż mocno „sypano
piaskiem po oczach” ówczesnemu Kierownictwu Marynarki Wojennej, to ono
konsekwentnie starało się realizować zadania związane z bezpieczeństwem morskim
państwa. Były to ciężkie lata. Wojna w 1939 r., obnażyła efekty złej polityki
zagranicznej i bezpieczeństwa realizowanej przez ówczesnych polityków.
Artykuł ten powstał w oparciu o materiały archiwalne (Centralne Archiwum
Wojskowe, Archiwum Akt Nowych, Archiwum Marynarki Wojennej ) oraz bogatą
literaturę.
The following paper discusses the matter of building the maritime security of our
country. Regaining the access to the sea, although limited greatly in scope, was a very
important event in the history of Poland. The nation was proud and spared neither
strength nor resources to develop the coastline as soon as possible. The maritime economy
and maritime trade were meant to place Poland among the coastal states with a dynamic
economy. Obviously, the regained access to the sea required that the safety of navigation
in the territorial waters and the so-called “approach fairways” to the port of Gdynia be
ensured. It was necessary to set up observation posts, hydrographic service and, most
importantly, to create a war fleet. The tasks were immense, there were no financial
means, and the neighbors were vocal in their talk of ejecting Poland from the
international arena in the future. The quest for allies within the Baltic Sea proved
unsuccessful, and Great Britain and France would only take care of their particular
interests. Unfortunately, the decision-makers both in the then government and in the
Ministry of Military Affairs also proved to be a threat to fostering the state's maritime
security. Although time and again a spanner was thrown in the works of the then Naval
Directorate, it consistently tried to carry out tasks related to the maritime security of the
state. Those were some hard years. The war in 1939 exposed the effects of bad foreign
and security policy pursued by the politicians of the time.
The paper was based on archival materials (Central Military Archive, Archive
of New Files, Naval Archive) and rich literature.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00