Punkty za naruszenie przepisów ruchu drogowego a składka w ubezpieczeniach komunikacyjnych. Analiza nowych rozwiązań prawnych Penalty Points for Violation of Traffic Rules versus Motor Insurance Premium. Analysis of New Legal Solutions
Nowelizacja ustawy – Prawo o ruchu drogowym przyznała Ubezpieczeniowemu Funduszowi Gwarancyjnemu (UFG) oraz (i za jego pośrednictwem) zakładom ubezpieczeń oferującym ubezpieczenia komunikacyjne (zarówno OC, jak i AC) dostęp do Centralnej Ewidencji Kierowców, m.in. w zakresie rodzaju naruszeń przepisów o ruchu drogowym i przyznanych z tego tytułu tzw. punktów karnych. Jednocześnie w zmienionej ustawie o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej wskazano, że zakład ubezpieczeń może przetwarzać te dane (tj. dotyczące wykroczeń lub przestępstw stanowiących naruszenia przepisów ruchu drogowego oraz przypisanych im punktów) wyłącznie w celu dokonania oceny ryzyka ubezpieczeniowego i taryfikacji, zmierzających do zawarcia umowy ubezpieczenia komunikacyjnego (z wyłączeniem jednak ubezpieczenia OC przewoźnika). Podobne rozwiązania funkcjonują już w innych państwach, w tym w państwach członkowskich Unii Europejskiej. Artykuł stanowi próbę wyjaśnienia oraz wstępnej oceny nowych rozwiązań, w tym udzielenia odpowiedzi na pytanie, jak nowe rozwiązania mogą wpłynąć na wysokość składek w ubezpieczeniach komunikacyjnych.
An amendment to the Polish Road Traffic Code introduced a possibility for the Insurance Guarantee Fund and insurance companies (offering motor liability and motor hull insurance) to access information in the Central Drivers Registry relating inter alia information concerning road traffic offences and to penalty points imposed as a result of committing such offences. Insurance companies may consult the Registry with the Fund’s assistance. At the same time, under the amended Polish Insurance and Reinsurance Act, insurance undertakings may process those data (i.e. driving offences or violations of road traffic regulations and penalty points issued as a result thereof) only for the purpose of insurance risk assessment and pricing with a view of concluding motor insurance contracts (excluding carrier's liability insurance). Similar solutions have been adopted in other countries, including EU Member States. The article is an attempt at explaining and conducting an initial evaluation of the new mechanisms, as well as at answering a question about possible impact thereof upon motor insurance premiums.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00