Sonata na cytozynę i trzy fałszywe białka. O mitobiologicznych szyfrach Edwarda Pasewicza Sonata for Citosine and Three Fake Proteins: On Edward Pasewicz’s Mito-biological Codes
The article discusses Edward Pasewicz’s poetry from the perspective of
an organic metaphor, developed by the poet in his latest volumes (Pałacyk Bertolta
Brechta [Bertolt Brecht’s Palace] and Och, Mitochondria. The author considers whether
Pasewicz’s interest in the reflection on tissues, cells and DNA strands, and the idea
of combining them with the issue of poetic coding, may be seen as an attempt at
resolving the impasse between mythical and realistic forces of this work, or whether it
merely constitutes a supplementation to the earlier proposed strategies of translating
life into reality. Juxtaposing Pasewicz’s experiments with biopoetry and seeking
in them a chance to transcend the poetics of the author of Dolna Wilda [The Lower
Wilda], I come to the conclusion that in this case the organic metaphor serves further
exploration of a private mythology; but it turns out to be not very productive for the
rethinking of the concept of life and community.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00