Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Nowa książka o dawnych aniołach

Tytuł:
Nowa książka o dawnych aniołach
A new book about previous angels
Nouveau livre sur les anges d’autrefois
Autorzy:
Obremski, Krzysztof
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/534454.pdf
Data publikacji:
2015
Wydawca:
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Tematy:
angel
Polish writings of the 17th and 18th centuries
religiosity
culture of Europe
ange
écriture polonaise du XVIIe et XVIIIe siècle
religiosité
culture de l’Europe
Źródło:
Śląskie Studia Polonistyczne; 2015, 6, 1; 191-201
2084-0772
2353-0928
Język:
polski
Prawa:
CC BY-SA: Creative Commons Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 3.0 PL
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The subject of the following review is an over 250-page book by Dariusz Dybek entitled Anioł w piśmiennictwie polskim XVII i XVIII wieku (2012). Devoted to one subject and providing a thorough analysis of the subject matter, it can be regarded as a monograph, and in particular, a problem monograph since it is “an in-depth and source study”, as Henryk Markiewicz puts it. However, Dariusz Dybek’s assumption of the equal status of the Baroque and the Enlightenment angelofanic works and angelology is disputable because the Enlightenment sources have to be described as overwhelmingly Saxon (waving aside the division into “Saxon half century” and “Stanislavian half century” is unacceptable from the historic and literary perspective). The values of Dariusz Dybek’s book can be appreciated by way of comparison of his work with an earlier study by Danuta Künstler-Langner Anioł w poezji baroku. Dzieje postaci w kulturze dawnej Europy (2007).

Le roman, comptant plus de deux cent vingt pages, de Dariusz Dybek intitulé Anioł w piśmiennictwie polskim XVII i XVIII wieku (2012) est l’objet du compte rendu. On peut en dire qu’il est une monographie parce qu’il se caractérise par l’unité du sujet y abordé, et par la présentation complète de la matière analysée. Plus précisément, c’est une monographie approfondie, car on peut décrire ce livre tout en citant les paroles de Henryk Markiewicz : « un ouvrage exhaustif et faisant référence aux sources ». L’égalité de la production angélophanique baroque et celle du Siècle des Lumières ainsi que l’angélologie adoptée par Dariusz Dybek est litigieuse parce qu’il faut déterminer les sources des Lumières comme des sources en général saxonnes (dans la perspective historico-littéraire, il est inacceptable de passer sous silence la division en « demi-siècle saxon » et « demi-siècle du règne de Stanislas II »). Toutefois, on peut apprécier les qualités du livre de Dariusz Dybek tout en le comparant avec l’ouvrage de Danuta Künstler-Langner, publié plus tôt et intitulé Anioł w poezji baroku. Dzieje postaci w kulturze dawnej Europy (2007).

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies