Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Historia, archeologia i etnografia jako dyscypliny nieprzydatne do badania wierzeń słowiańskich według Dariusza Andrzeja Sikorskiego („Religie dawnych Słowian”)

Tytuł:
Historia, archeologia i etnografia jako dyscypliny nieprzydatne do badania wierzeń słowiańskich według Dariusza Andrzeja Sikorskiego („Religie dawnych Słowian”)
History, archaeology and ethnography as disciplines unsuitable for the study of Slavic beliefs according to Dariusz Andrzej Sikorski in his „Religions of the ancient Slavs”
Autorzy:
Rutkowski, Rafał
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/53349608.pdf
Data publikacji:
2024-09-30
Wydawca:
Wydawnictwo Adam Marszałek
Tematy:
historical sources
methodology
research methods
religion
the Slavs
przekazy źródłowe
metodologia
metody badań
religia
Słowianie
Źródło:
Historia Slavorum Occidentis; 2024, 3(42); 231-251
2084-1213
Język:
polski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 3.0 PL
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
For the author of the book presented below, the topic of Slavic beliefs is only a pretext for formulating writing technique-related postulates. A discussion with D.A. Sikorski should not take place in the field of methodology, or the field of the substance, and even less in the field of extra-academic research motivations. A historian should give voice to the source accounts (which does not necessarily mean considering them historically reliable), and this is made possible by appropriate methods. D.A. Sikorski, on the other hand, believes that the method is secondary, as long as it leads to results that are consistent with the ‘state of the facts’, which in practice have nothing to do with the sources. His proposal, however, is unacceptable for it is characterised by unreliability, one-sidedness, undermining of source testimony and replacing it with one’s own fantasies in accordance with a preconceived thesis that „it is not known how it actually was, but it is known that the Slavs did not have their own beliefs”. The result is a methodological trap: positivism has been taken to its ultimate consequences and turned upside down, becoming voluntarism within which you can undermine whatever you see fit.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies