Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Złożenie sukh-duḥkh w utworach Agjeja – zastosowanie terminu we współczesnej literaturze hindi i w staroindyjskim traktacie Nāṭyaśāstra

Tytuł:
Złożenie sukh-duḥkh w utworach Agjeja – zastosowanie terminu we współczesnej literaturze hindi i w staroindyjskim traktacie Nāṭyaśāstra
The term sukh-duḥkh in the works by Ajñeya – its usage in modern Hindi literature and in the old-Indian treatise Nāṭyaśāstra
Autorzy:
Miążek, Teresa
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/52929794.pdf
Data publikacji:
2021-09-02
Wydawca:
Oficyna Wydawnicza ATUT – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe
Tematy:
Ajñeya
Nāṭyaśāstra
hindi literature
old-Indian aesthetic
theory of rasa
literatura hindi
estetyka staroindyjska
teoria rasa
Źródło:
Orbis Linguarum; 2021, 55; 51-73
1426-7241
2657-4845
Język:
polski
Prawa:
CC BY-SA: Creative Commons Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The analysis of passages selected from Ajñeya’s works in Hindi: poems, short stories, and a drama, aims to show the context, in which the writer uses the sukh-duḥkh compound, known from the Natyashastra (Nāṭyaśāstra, 5 B. C. – 5 A. D.), an old-Indian compendium on dance and theatre written in Sanskrit, where it occurs in the meaning of “the nature of the world”. Therefore the contexts in which this very compound has been used in the Natyashastra have been analyzed. The most important one refers to the nature and process of an aesthetic experience rasa. It also occurs in passages providing characteristics of persons recollecting past events or in the state of numbness. The results of the analysis of selected Ajñeya’s works prove that he uses the sukh-duḥkh compound in convergent contexts in his works as in the Natyashastra, what has been illustrated by the quoted passages. The writer seems to be an advocate of preserving and modifying the achievements of Sanskrit poetics, including the idea of rasa, to which the term sukh-duḥkh refers as “happiness and unhappiness”, being the nature of the world, subjected to the proces of universalization in theater and in a literary work.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies