Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Samoocena opieki sprawowanej przez pielęgniarki nad pacjentami przebywającymi w hospicjum

Tytuł:
Samoocena opieki sprawowanej przez pielęgniarki nad pacjentami przebywającymi w hospicjum
Self-estimation by nurses care on patients staying in hospices
Autorzy:
Wróblewska, Izabela
Błaszczuk, Jerzy
Pilarska, Zofia
Chilicka - Jasionowska, Karolina
Kurpas, Donata
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/526822.pdf
Data publikacji:
2013
Wydawca:
Uniwersytet Opolski. Instytut Nauk o Zdrowiu
Tematy:
samoocena
opieka hospicyjna
opieka holistyczna
self-esteem
hospice care
holistic care
Źródło:
Puls Uczelni; 2013, 4; 23-27
2080-2021
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Wprowadzenie: Poziom sprawowanej opieki medycznej, szczególnie nad pacjentami znajdującymi się u schyłku życia, bezpośrednio wpływa na poziom ich życia. Holistyczna pielęgnacja chorego polega na równoczesnym zaspakajaniu potrzeb fizycznych, psychicznych, społecznych i duchowych. Cel badania: Samoocena zaspokajania przez pielęgniarki potrzeb pacjentów pozostających pod opieką hospicyjną. Materiał i metody: Badaniami objęto 68 pielęgniarek sprawujących opiekę hospicyjną nad pacjentami. Narzędzie badawcze stanowił autorski kwestionariusz składający się z dwóch części. Cześć pierwsza zawierała pytania dotyczące danych socjodemograficznych respondentów, a część druga 23 pytania zamknięte dotyczące samooceny sprawowanej opieki. Badania miały charakter dobrowolny i anonimowy, prowadzono je wśród pracowników hospicjów stacjonarnych w Trzebnicy, Wrocławiu, Chojnowie, Kowarach, Lubinie i Wałbrzychu od czerwca do sierpnia 2012 roku. Wyniki: Większość ankietowanych (62%, 42) wysoko oceniła stopień zaspokojenia wszelkich potrzeb podopiecznych i wyraziła zadowolenie z własnej postawy wobec pacjenta oraz relacji z nim (59%, 40). Ankietowani często odczuwają satysfakcję z wykonywanej pracy (43%, 29). Twierdzą, że kierują się w niej empatią (69%, 47), cierpliwością i szacunkiem do pacjentów(84%, 57). Szanują godność osobistą i intymność chorego (51%, 35), a jego potrzeby psychospołeczne i duchowe uznają za równie istotne, jak biologiczne (88%, 60). Jednakże wyniki przeprowadzonych badań wskazują, że ankietowani w sposób priorytetowy traktują potrzeby fizyczne podopiecznych, czasami traktują ich przedmiotowo (53%, 36), czego główną przyczyną jest brak czasu (85%, 58). Wnioski: Większość ankietowanych, mimo wysokiej własnej samooceny, nie sprawuje nad pacjentami opieki holistycznej. Ankietowane pielęgniarki twierdzą, że szanują godność pacjenta, zauważają jego psychospołeczne i duchowe potrzeby, a czynnikami najbardziej obniżającymi jakość ich pracy w opiece hospicyjnej są: pośpiech, nadmiar pracy i zmęczenie. Uzyskane wyniki sugerują jednak, że istnieje rozbieżność pomiędzy samooceną sprawowanej opieki personelu pielęgniarskiego a stanem faktycznym.

Introduction: Medical care especially in the last part of life is very important regarding its quality. Holistic care of ill people should in equal part take into account psychological, physiologic, social and spiritual needs of the patients. Aim of the study: Estimation to what extent the needs of the hospitalized in the hospices patients are satisfied. Establishing which elements are the most important in holistic nature of taken care. Material and method: The study included 68 hospice nurses taking care of patients. The research tool was a questionnaire consisting of proprietary specifications and 23 closed questions for self-assessment of care. The research was voluntary and anonymous, carried them among employees working in hospices fixed Trzebnica, Wroclaw, Chojnów, Kowary, Lubin and Wałbrzych in the period from June to August 2012. Results: Most of the interviewees (62%, 42) are self-satisfied and regard their service has good quality. They think their attitude to the patient is proper and contact is fully acceptable (59%, 40). They achieve satisfaction at work (43%, 29), show empathy (69%, 47), patience and respect (84%, 57), observe personal dignity and intimacy (51%, 35), and his psycho-social and spiritual needs are equally important as physiological (88%, 60). However from time to time patient is treated instrumentally (53%, 36). The main reason for that is haste (85%, 58). Conclusions: Most interviewees are satisfied with own attitude toward hospitalized patients and is taking their opinion regarding care fundamentals into account. Interviewees are respecting patients’ dignity, they notice psycho-social and spiritual needs. The most important factors diminishing quality of performed care are haste, work overload and fatigue. The results show, however, that there is a difference between its own assessment of care and the actual.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies