Realizacja przedsięwzięć gospodarczych wymaga utrzymywania relacji z partnerami, sprawnej komunikacji
i zawierania kontraktów poprzez wspólne podejmowanie decyzji oraz wymianę wartości materialnych
i niematerialnych, dokonywania uzgodnień w zakresie realizacji działań, a także rozwiązywania konfliktów
interesów. W działalności gospodarczej, także w sektorze MSP, konieczne jest zatem prowadzenie
wielu negocjacji. Wymaga to posiadania właściwych kompetencji, tj. wiedzy i doświadczenia,
zdolności i umiejętności oraz cech osobowości. Celem artykułu jest scharakteryzowanie tego rodzaju
kompetencji przedsiębiorcy. Wprowadzenie zawiera wyjaśnienie kluczowych pojęć. Następnie zaprezentowano
interpretację i cechy negocjacji w małych i średnich firmach. Z kolei omówiono kompetencje
negocjacyjne przedsiębiorcy z podziałem na uniwersalne i sytuacyjne oraz zaproponowano oryginalną
koncepcję oceny tych kompetencji. W podsumowaniu oprócz syntezy artykułu wskazano kierunki
dalszych badań.
The accomplishment of all kind of business ventures requires establishing and maintaining beneficial
relationships with business partners, communicating efficiently and making effective deals through mutual
decision making and exchanging tangible and non-tangible assets, making many arrangements concerning
the scopes, deadlines or the methods of performing the activities as well as resolving conflicts in
cooperation. Therefore, within economic activity in general, and in small and medium-sized companies in
particular, it is needed to conduct numerous negotiations with many external partners and between the
members of particular organization. That entails the necessity of having proper negotiation competences,
i.e. knowledge and experience, abilities and skills as well as personal traits. Considering the above
statements, the objective of the paper is to characterize negotiation competences which an entrepreneur
should possess in order to perform the above-listed activities. The introduction contains the clarification
of key notions used in the text. Then the concept and features of negotiations within small and mediumsized
companies are presented. Within the substantial part of the paper, the negotiation competences of
an entrepreneur are described, divided into two groups, i.e. universal and situational ones. Afterwards, an original concept of the evaluation of those competences is suggested. In the summation, apart from
the paper synthesis, directions for further research are pointed out.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00