Legitimacy theory helps to understand the organization’s behavior in implementing, developing and
communicating its social responsibility policies. The main assumption of legitimacy theory is fulfilling
the organization’s social contract, which enables the recognition of its objectives. This in turn requires
the adoption of a CSR strategy affecting various areas of activity, including in particular management
accounting. The paper draws arguments from literature to identify the role of the legitimacy theory in
management accounting research. The article’s thesis is that sustainable management accounting is
a valuable tool of legitimacy for a socially responsible company. The paper is structured as follows:
after the introduction, the second section provides the background for the research study; it is a literature
review concerning the way in which accounting legitimizes the status of a socially responsible
corporate. The third section of the paper presents sustainable management accounting (SMA) as a tool
for legitimacy in a socially responsible company. And the last section is dedicated to the presentation of
SMA development directions. On the basis of a normative approach, it presents the author’s proposal of
treatment of sustainable management accounting as a tool for sustainable business legitimacy.
Teoria legitymacji pomaga zrozumieć zachowanie organizacji w zakresie wdrażania, rozwijania i komunikowania
swoich zasad odpowiedzialności społecznej. Głównym założeniem teorii legitymizacji jest realizacja
kontraktu społecznego organizacji, która umożliwia uznanie jej celów. To z kolei wymaga przyjęcia strategii
CSR wpływającej na różne obszary działalności, w tym w szczególności na rachunkowość zarządczą.
Artykuł ukazuje zrównoważoną rachunkowość zarządczą (SMA) jako narzędzie legitymacji dla jednostki
odpowiedzialnej społecznie. Artykuł jest sformułowany w następujący sposób: po wprowadzeniu, druga
sekcja stanowi tło dla badań – jest to przegląd literatury dotyczący sposobu, w jaki rachunkowość legitymizuje
status jednostki społecznie odpowiedzialnej. Trzecia część artykułu przedstawia SMA jako narzędzie
legitymizacji w jednostce odpowiedzialnej społecznie. Ostatnia część poświęcona jest prezentacji kierunków
rozwoju SMA. Na podstawie podejścia normatywnego przedstawiono propozycję autora, aby traktować
zrównoważoną rachunkowość zarządczą jako narzędzie służące zrównoważonej legitymizacji biznesowej.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE
W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00