Tytuł pozycji:
Wolność sumienia i religii jako „constitutional essentials” w orzecznictwie polskiego Trybunału Konstytucyjnego
W artykule stawiam tezę, iż można wyróżnić dwa sposoby rozumienia Rawlsow-skich constitutional essentials – uniwersalne i partykularne. Celem artykułu jest od-powiedź na pytanie, czy istnieje taka forma partykularnej interpretacji, która nie naruszałaby współwystępowania z uniwersalną. Odpowiedzi udzielam na podsta-wie analizy sposobu rozumienia wolności sumienia i religii zawartej w orzecznic-twie polskiego Trybunału Konstytucyjnego. Zidentyfikować można dwie formy par-tykularnej interpretacji. Pierwsza wzmacnia pozycję mniejszości, druga natomiast pozycję większości. Pierwsza forma może współistnieć z uniwersalistycznym con-stitutional essentials jeżeli niweluje faktyczne istniejące nierówności. Partykular-na interpretacja constitutional essentaials jest dopuszczalna, gdy pozwala na lepszą realizację idei autonomii.
In the paper I put forward a thesis that it is possible to distinguish two different ways of understanding Rawls’ constitutional essentials – universal and particularistic. The aim of the article is to provide an answer to the question whether there exists such a form of particularistic interpretation that does not compromise its coexistence with the univer-sal interpretation. The answer is based on an analysis of the understanding of freedom of conscience and religion contained in the judgments of the Polish Constitutional Tri-bunal. Two forms of particularistic interpretation may be identified. The first strength-ens the position of minorities, while the second of the majority. The first form may co-exist with the universalist constitutional essentials, provided that it eliminates the actual existing inequalities, whereas particularistic interpretation of constitutional essentials is acceptable when it allows for a better implementation of the idea of autonomy.