Czy muzyka jest symbolem porządku moralnego? Koncepcje Gisèle Brelet i Pascala Quignarda Is Music a Symbol of Moral Order? Gisèle Brelet’s and Pascal Quignard’s Approaches to Music and Morality
The paper examines Gisèle Brelet’s and Pascal Quignard’s concepts concerning the relation between music and morality. The fi rst consideration involves Gisèle Brelet’s assumption that music always helps to instill virtue in the listeners. Brelet claims that we can train ourselves to be better people by listening to absolute (instrumental) music in particular. Contrary to Brelet’s intuition, Pascal Quignard, in his controversial discussion of music in La haine de la musique (Hatred of music), asks how we could be moved by Schubert and at the same time be able to act ferociously? How to explain the coexistence of Holocausts and terror campaigns on one hand, and the aesthetic sensibilities of the persons responsible for such evil on the other? In my paper, I give a sympathetic hearing to both Brelet’s and Quignard’s perspectives. I try to respond to some likely objections to Brelet’s idealism and Quignard’s skepticism.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00