Polifonia łuków jako technika organizowania czasoprzestrzeni w Sesto na fortepian solo Hanny Kulenty Polyphony of arches as a time-space organization technique in Sesto for piano solo by Hanna Kulenty
Filozofia muzyki Hanny Kulenty, koncentrująca się na zagadnieniach odczuwania czasu
w muzyce, w twórczości kompozytorskiej znalazła wyraz w technikach kompozytorskich pozwalających
jej kształtować czasoprzestrzeń dzieła muzycznego. Inspirowana muzyką Andriessena idea
organizowania „wielkich czasów” w muzyce opiera się na wielości w jedności. Tworzy ona typ polifonii
formy konstytuującej się poprzez nakładanie różnorakich łuków energetycznych. Polifonia
formy ujawnia się również w sposobie konstruowania i funkcjonowania pojedynczego łuku, który
po wyodrębnianiu z konstrukcji zachowuje muzyczną autonomię. Techniką, od której rozpoczynają
się poszukiwania twórcze kompozytorki, jest „polifonia łuków”. Istota tej techniki oraz sposób
funkcjonowania w muzyce omawiane są w artykule na przykładzie Sesto na fortepian solo skomponowanym
w roku 1985. Muzyczny sens przebiegu dramaturgicznego Sesto wyjaśniany jest również
za pomocą kategorii modalnych Algirdasa Greimasa (struktury aktoralne, aktanty, temporalizacja,
spacjalizacja) oraz Eero Tarastiego („wola”, „przymus”, „bycie”, „czynienie”).
The philosophy of Hanna Kulenty’s music, focusing on the issues of time perception
in music, found its expression in her art of composition by means of the techniques allowing her
to shape the time-space of a musical piece. Inspired by Andriessen’s music, the idea of organizing
“grand times” in music is based on multiplicity in unity. It creates a type of polyphony of the form
constituting itself through overlapping of various energetic arches. Furthermore, the polyphony
of the form reveals itself in the way of constructing and functioning of a single arch which, having
been separated from the structure, retains its musical autonomy. The technique with which the
composer starts her artistic searches is the “Polyphony of Arches”. Its essence, as well as the way
it functions in music are discussed in the paper on the example of Sesto for piano solo, written
in 1985. The musical meaning of the dramatically structured Sesto is also explained using Algirdas
Greimas’s modal categories (actoral structure, actants, temporalization, spatialization), as well as
the ones by Eero Tarasti (“the will”, “compulsion”, “being”, “acting”).
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00