Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

The Third Mission of the University as a Continuation of the Polish Intelligentsia Ethos. The Case Study of The Jagiellonian University

Tytuł:
The Third Mission of the University as a Continuation of the Polish Intelligentsia Ethos. The Case Study of The Jagiellonian University
Trzecia misja uniwersytetu jako kontynuacja etosu polskiej inteligencji. Studium na przykładzie Uniwersytetu Jagiellońskiego
Autorzy:
Abassy, Małgorzata
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/52160078.pdf
Data publikacji:
2023
Wydawca:
Polska Akademia Umiejętności
Tematy:
university
intelligentsia
Polska
third mission
uniwersytet
inteligencja
Polska
trzecia misja
Źródło:
Kultura Słowian. Rocznik Komisji Kultury Słowian PAU; 2023, XIX; 201-214
2451-4985
2543-9561
Język:
angielski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 3.0 PL
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The objective of this study is to examine to what extent the attitudes of university lecturers are a continuation of Polish intelligentsia ethos and to what extent – they are a response to contemporary socio-economic challenges of an academic environment. The research hypothesis put forward by the author stipulated that the third mission of the university should be perceived as having more axiological than practical dimension as cooperation with the economic and social environment of the university encompasses the values developed by the culture of education in the process of historical growth of the nation. The primary source of the research were the results of a questionnaire survey conducted on a sample group of students and lecturers at one of Poland’s largest universities. The results indicate the tendency to return to the classic ethos of the Polish intelligentsia in which the protection of diversity and national identity came first, contrary to global trends.

Celem artykułu jest zbadanie, na ile postawy nauczycieli akademickich są kontynuacją etosu polskiej inteligencji, a na ile – odpowiedzią na współczesne wyzwania ze strony otoczenia społeczno-gospodarczego uczelni. Wysunięto hipotezę badawczą, że trzecia misja uczelni ma wymiar bardziej aksjologiczny niż praktyczny. Współpraca z otoczeniem gospodarczym i społecznym obejmuje wartości wypracowane przez kulturę edukacji w procesie historycznego rozwoju narodu. Podstawowym źródłem badań były ankiety przeprowadzone na grupie studentów i wykładowców jednej z największych polskich uczelni. Uzyskane wyniki wskazują na tendencję do powrotu do klasycznego etosu polskiej inteligencji, w którym na pierwszym miejscu stawiano ochronę różnorodności i tożsamości narodowej, wbrew tendencjom globalnym.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies