Metafory literackie w procesie (auto)modelowania i rozwoju młodego czytelnika Literary metaphors in the process of (self)modelling and development of a young reader
The paper presents the results of research on children’s metaphorical predispositions, i.e. the
ability to understand, recognize and create metaphors. The research was carried out among
children aged 6–9 during reading workshops as part of the 5 Coupons of Culture of the
Małopolska Region, acquired by the author. The material is an attempt to indicate the value
of literary metaphors in the education, therapy and upbringing of children. The literary
metaphors used during the research have created planes that enable individual reading of
the meaning of the text. In understanding the meanings of metaphors, the context of their
use also played an important role. “Load-bearing” provided the texts with simple and legible
metaphors, while at the same time appealing to young audiences. Thanks to metaphors,
the world created in reading became universal, but young readers related it to personal
experiences, discovering the convergence between their own lives and the creation of a work.
It is worthwhile extracting and using the didactic and therapeutic dimension of metaphors
in working with children and treat it as an important factor supporting the teaching process.
Artykuł prezentuje wyniki badań dziecięcych predyspozycji metaforyzacyjnych, czyli zdolności
rozumienia, rozpoznawania i tworzenia metafor. Badania zostały przeprowadzone wśród
dzieci w wieku 6–9 lat podczas realizacji warsztatów czytelniczych w ramach pozyskanych
przez autorkę pięciu Bonów Kultury Województwa Małopolskiego. Materiał stanowi próbę
wskazania wartości metafor literackich w edukacji, terapii i wychowaniu dzieci. Zastosowane
podczas badań metafory literackie stworzyły warunki umożliwiające indywidualne odczytywanie
sensu tekstu. W rozumieniu znaczeń metafor dużą rolę odegrał także kontekst ich
użycia. „Nośność” zapewniły tekstom metafory proste i czytelne, a jednocześnie trafiające
w zainteresowania młodych odbiorców. Dzięki metaforom świat wykreowany w lekturze stawał
się uniwersalny, ale młodzi czytelnicy odnosili go do osobistych doświadczeń, odkrywali
zbieżność między własnym życiem a kreacją utworu. Warto wydobywać i wykorzystywać
w pracy z dziećmi dydaktyczny i terapeutyczny wymiar metafor, a także traktować go jako
ważny czynnik wspomagający proces nauczania.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00