The topic of the article is the activation of excluded people through the sociotherapeutic use
of a combination of art and new techniques. It is primarily about using technology to make
cultural facilities accessible to people with disabilities, which can be used for therapeutic
purposes. This topic is widely analysed today, inter alia in the publication edited by Anna
Pawłowska, Anna Wendorff and Julia Sowińska-Heim (2016; 2018). The aim of the text is to
look at culture from the perspective of its impact on people and vice versa. It is constituted on
the assumptions of semiotics and cognitiveism. The foundations of both of these methodologies
allow for a better understanding of two mechanisms: a) internal (centrifugal) – perception of
audiovisual culture, i.e. the way of constructing the reception situation (the status of a virtual
receiver) “secondary” inscribed in the work. In this case, the modelled viewer in the face of
audiodescription; b) and external (centripetal) – the functioning of “audiovisual culture of
perception”, i.e. the way of participation (inclusion in social circulation) in the culture for
people with disabilities. The conclusion is that any person interested in art should have access
to it. But not always, for many reasons, is it possible. One of the reasons that may hinder such
access is the lack of adaptation of art buildings for the reception of people with disabilities.
Then technology can help the art. However, it is important to use it ethically.
Tematem artykułu jest audiodeskrypcja i aktywizacja osób wykluczonych przez socjoterapeutyczne
wykorzystanie połączenia sztuki i nowych technik. Chodzi przede wszystkim
o wykorzystanie techniki w udostępnianiu osobom niepełnosprawnym obiektów kultury, co
może pełnić funkcje terapeutyczne. Jest to temat szeroko współcześnie analizowany, między
innymi w publikacjach pod redakcją Anny Pawłowskiej, Anny Wendorff i Julii Sowińskiej-
-Heim (2016; 2018). Cel tekstu stanowi spojrzenie na kulturę przez pryzmat jej oddziaływania
na człowieka i odwrotnie. Jest ono oparte na założeniach semiotyki i kognitywizmu.
Podstawy obu tych metodologii pozwalają lepiej zrozumieć dwa mechanizmy: a) wewnętrzny
(odśrodkowy) – percepcji kultury audiowizualnej, czyli sposób konstruowania sytuacji
odbiorczej (status odbiorcy wirtualnego) „wtórnie” wpisany w dzieło; b) zewnętrzny (dośrodkowy)
– funkcjonowania „audiowizualnej kultury percepcji”, czyli sposób uczestniczenia
(włączania w społeczny obieg) w kulturze osób niepełnosprawnych. Wnioskiem jest to, że
każda osoba zainteresowana sztuką powinna mieć do niej dostęp. Nie zawsze jednak, z wielu
powodów, okazuje się to możliwe. Do przyczyn mogących utrudniać taki dostęp należy brak
przystosowania obiektów sztuki do odbioru przez osoby niepełnosprawne. Sztuce z pomocą
może wówczas przyjść technologia.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00