Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Stopień otwartości na doświadczenie a obraz siebie młodzieży artystycznie uzdolnionej

Tytuł:
Stopień otwartości na doświadczenie a obraz siebie młodzieży artystycznie uzdolnionej
Degree of Openness to Experience and Self-image Among Artistically-Talented Adolescents
Autorzy:
Iskra, Justyna
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/51987774.pdf
Data publikacji:
1998
Wydawca:
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. Towarzystwo Naukowe KUL
Źródło:
Roczniki Psychologiczne; 1998, 1; 57-71
1507-7888
Język:
polski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The paper is based on reports from a study on the degree of openness to experience and self-concept of artistically-talented adolescents. Openness to experience is, according to Rogers, the principal condition for the formation of a mature personality, which carries into effect its potentialities, creatively solves inner conflicts, and accomplishes goals. Two methods were used in the study: P.T. Costa’s and R.R. McCrae’s NEO Personality Inventory, a test which allowed to select a group of adolescents with a low and high openness to experience, and Gough’s and Heilbrun’s Adjective List ACL. The latter was used to describe a real and ideal self-concept. The NEO Personality Inventory applied in the study makes up a measuring tool. It was used to assess the main dimensions of personality: neuroticism, extraversion, agreeableness and conscientiousness. The scores point to co-variability between openness to experience and self-concept, both real and ideal, of the adolescent group under study. The subjects of a high openness to experience are characterized by activity and spontaneity, they tend to independence, have broad interests, search after what is new and unknown, and approach reality in a creative manner. The subjects of a low openness to experience control their action, avoiding spontaneity, seek safety and that which is well-known, tried and certain. They eagerly submit to others’ leadership. The scores from the ideal self-concept are especially interested, the concept being most often in accord with a socially-accepted pattern. The results show that adolescents with a high openness to experience wish to raise above the fixed patterns and want to decide who they would like to be and what they want to achieve in life. Openness to experience is an essential element of self-concept formation in its emotional, intellectual and social aspect.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies