podnoszenia poziomu konkurencyjności państwa. Autorka wskazuje, że cel ten można
osiągnąć poprzez sprzyjanie podejmowaniu działalności innowacyjnej przez przedsiębiorców.
Podkreśla, że jednym ze środków jest umiejętne posługiwanie sięprzez ustawodawcę ulgami
podatkowymi poprzez obniżanie obciążeń fiskalnychdziałalności
innowacyjnejprzedsiębiorców. Uzasadnieniem dla badania tej problematyki jest fakt, iż
Polska, pomimo realnych zdolności legislacyjnych, wciąż nie zapewnia odpowiedniego systemu wsparcia.Pełne zobrazowanie problemu wymagało wyodrębnienia w ramach artykułu
trzech, ściśle ze sobą powiązanych, problemów badawczych. W wyniku analizy pierwszego z
nich ukazano główne powody zajęcia w 2011 r. 23 pozycji w rankingu innowacyjności SII
Komisji Europejskiej, w tym tendencji spadkowej, wskazujące na dużą skalę problemu i
naglącą potrzebę podejmowania środków zaradczychprzez państwo. Następnie w zwięzły
sposób usystematyzowano problematykę kosztów działalności gospodarczej na tle innych
kategorii ekonomicznych. Podstawowym zamiarem tej części artykułu było umożliwienie
czytelnikom właściwego klasyfikowania tego pojęcia pod kątem prawa podatkowego poprzez
zidentyfikowanie jego niejednoznaczności w zależności od dziedziny prawa, ze szczególnym
uwzględnieniem najbardziej problematycznych obszarów, a mianowicie prawa podatkowego i
prawa bilansowego. Kluczowym problemem badawczym było wykazanie wąskiego
wykorzystania potencjału ulgi technologicznej w polskim ustawodawstwie i wiążącego się z
tym nieoddziaływania na podmioty najbardziej potrzebujące wsparcia, czyli MSP, będące
zarazem podstawowym bodźcem rozwoju gospodarczego kraju, w tym i w kontekście
podnoszenia jego konkurencyjności. Opisane w artykule problemy skłoniły Autorkę do
stwierdzenia, iż w celu pobudzenia zainteresowania przedsiębiorców działalnością
innowacyjną, a w konsekwencji podniesienia poziomu konkurencyjności Polski, potrzebne
jest zagwarantowanie przez ustawodawcę pełnego wykorzystania potencjału ulgi
technologicznej, która powinna obejmować zakresem swojego zastosowania zarówno
pozyskiwanie rozwiązań technologicznych od podmiotów zewnętrznych, jak i wytwarzanie
ich na własne potrzeby.
The article is an attempt to confirm the basic significance of the tax credit for
technological adaptation services in raising the level of the state’s competitiveness. The
author indicates that this goal may be achieved by fostering innovation activities among
enterpreneurs. She emphasizes that one of the means is the skillful use of tax credit by
legislators and lowering the fiscal charges for the innovative activity of companies. The
research into this issue is justified by the fact that Poland, despite its actual legislative
capability, still does not provide an appropriate system of support. In order to illustrate the problem fully it was necessary within the article to separate three strictly interconnected
research issues.
The analysis of the first of them presented the main reasons for taking 23rd place in
the 2011 European Commission innovation ranking, including the falling tendency, which
points to a large scale of the problem and an urgent need of countermeasures to be taken by
the state. Next, the issue of business activity expenses was concisely systematized in relation
to other economic categories. The main intention of the article was to enable the readers to
classify this notion properly in terms of fiscal law by identifying its ambiguity, depending on
the domain of law, taking into special consideration the most problematic realms, namely
fiscal law and balance law.
The key issue of this research was to demonstrate the limited use of the potential of tax
credit for technological adaptation in Polish legislation, and, what is connected with it, lack of
effect on business entities which need most support, i.e. small and medium-sized enterprise
(SME), the main stimulus of the country’s economic development and raising its
competitiveness. The issues described in the article led the author to conclude that in order to
raise interest of the enterpreneurs in innovative activity, and, consequently, to raise Poland’s
level of competitiveness, it is necessary for the legislator to guarantee the full use of the
potential of tax credit for technological adaptation, whose application should involve
obtaining technological solutions from external entities, as well as producing them for the
company’s own needs.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00