Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Analiza CSR w obszarze pracowniczym na przykładzie firmy Jeronimo Martins

Tytuł:
Analiza CSR w obszarze pracowniczym na przykładzie firmy Jeronimo Martins
CSR analysis in the employee area on the example of Jeronimo Martins
Autorzy:
Błaszkowski, Wojciech
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/51789562.pdf
Data publikacji:
2024
Wydawca:
Sopocka Akademia Nauk Stosowanych
Tematy:
społeczna odpowiedzialność biznesu
warunki pracy
praca
corporate social responsibility
working conditions
work
Źródło:
Przestrzeń, Ekonomia, Społeczeństwo; 2023, 24/II; 121-139
2299-1263
2353-0987
Język:
polski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Cele artykułu: Celem artykułu jest ocena poziomu implementacji reguł CSR odnoszących się do relacji pracowniczych w firmie Jeronimo Martins, będącej największym pracodawcą działającym na terenie Polski. Fundamentem do dokonania tej oceny jest identyfikacja korzyści osiąganych przez przedsiębiorstwa, wynikających z wdrażania zasad społecznej odpowiedzialności biznesu realizowanej w tym obszarze. Metodologia: Do realizacji założonego celu wykorzystano metodę analizy przypadku, która posłużyła do oceny działań CSR podejmowanych na płaszczyźnie pracowniczej przez firmę Jeronimo Martins. Do identyfikacji korzyści uzyskiwanych przez przedsiębiorstwa realizujące zasady społecznej odpowiedzialności w badanym zakresie zastosowano metodę analizy i krytyki piśmiennictwa. Wnioski: Analiza reguł wprowadzonych przez badany podmiot gospodarczy, będący największą firmą w Polsce pod względem liczby zatrudnionych osób, pokazuje że reguły społecznej odpowiedzialności w stosunku do pracowników mogą być realizowane na szeroką skalę, choć również wskazano na fakt, iż nie wszystkie elementy analizowanego obszaru są na tym samym poziomie zainteresowania badanej firmy. Właściwy CSR, realizowany w obszarze relacji pracowniczych, prowadzi do wyższego stopnia lojalności wobec przedsiębiorstwa i powinien stać się strategicznym elementem działania firmy. Implikacje: Koncepcja CSR nie jest w Polsce jeszcze tak bardzo popularna, jak w krajach należących do grupy UE 15. Skuteczny CSR powinien być wdrażany zarówno wobec interesariuszy zewnętrznych, jak i wewnętrznych. Przynosi to niekwestionowane korzyści zarówno dla pracodawcy, jak i pracowników. Przeprowadzona analiza zdaje się potwierdzać, że świadomość tego faktu występuje również w Polsce, kraju pochodzącym z bloku wschodniego, choć niewątpliwie istnieje silna potrzeba podejmowania intensywnych wysiłków, by wiedzę tę jeszcze bardziej upowszechniać. Oryginalność/wkład: W artykule położono akcent na korzyści wynikające z implementacji zasad CSR w przestrzeni pracowniczej oraz przedstawiono istotność działań podejmowanych w tym obszarze. Przedstawiono i poddano analizie poszczególne elementy odpowiedzialności społecznej na płaszczyźnie pracowniczej, które są realizowane przez badany podmiot oraz wskazano te, których w działaniach badanego przedsiębiorstwa nie odnotowano.

Purpose of the article: The aim of the article is to assess the level of implementation of CSR rules relating to employee relations in Jeronimo Martins, which is the largest employer operating in Poland. The basis for making this assessment is the identification of benefits achieved by enterprises resulting from the implementation of the principles of corporate social responsibility in this area. Methodology: To achieve the assumed goal, the case study method was used which allowed to assess CSR activities undertaken at the employee level by Jeronimo Martins. The method of analysis and criticism of the literature was used to identify the benefits obtained by enterprises implementing the principles of social responsibility in the examined scope. Conclusions: The analysis of the rules introduced by the examined business entity, which is the largest company in Poland in terms of the number of employees, shows that the rules of social responsibility in relation to employees can be implemented on a large scale, although it was also pointed out that not all elements of the analyzed area are the same level of interest of the surveyed company. Proper CSR, implemented in the area of employee relations, leads to a higher degree of loyalty to the company and should become a strategic element of the company's operations. Implications: The concept of CSR is not yet as popular in Poland as in the EU 15 countries. Effective CSR should be implemented towards both external and internal stakeholders. This brings unquestionable benefits to both the employer and the employee. The analysis carried out seems to confirm that awareness of this fact is also present in Poland, a country from the Eastern Bloc, although there is undoubtedly a strong need to make intensive efforts to disseminate this knowledge. Originality/contribution: Emphasis was placed on the benefits resulting from the implementation of CSR principles in the employee space and the importance of activities undertaken in this area was presented. Individual elements of social responsibility in the employee area used by the examined entity were shown and analyzed, and then those that had not been documented so far were indicated.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies