Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Głosowanie ekonomiczne w Polsce z perspektywy deklaracji wyborców

Tytuł:
Głosowanie ekonomiczne w Polsce z perspektywy deklaracji wyborców
Economic voting in Poland from the perspective of declaration of voters
Autorzy:
Tybuchowska-Hartlińska, Karolina
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/514614.pdf
Data publikacji:
2013
Wydawca:
Uniwersytet Śląski. Wydział Nauk Społecznych
Tematy:
participation
elections
economic voting
Źródło:
Political Preferences; 2013, 6; 91-100
2449-9064
Język:
polski
Prawa:
CC BY: Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The presented analysis related to the Polish specificity of preferences in economic voting and to the dynamics of relations between economic situation and political assessment. The analyzed studies show clearly that voters take into account the economic situation in the country irrespective of supporting a particular party – ‘definitely yes’ or ‘rather yes’ (from 75% for Palikot Movement to 79% for PSL). The issue is less important to those respondents who declare electoral absenteeism (60,4%). When considering economic program of a candidate or a political party, this is the electorate of the Democratic Left Alliance who definitely pay to it a lot of attention (87,1%). Regardless of declared ideological views and a party support, the respondents pay more attention to the economic program of a candidate/ a party than to the condition of the national economy, and it especially refers to those voters who declare themselves as right wingers (the left +5,7%; the centre +4,3; the right +9%). To sum up, it can be stated that regardless of an adopted criterion (of electorates of particular parties or ideological views), about ¾ of the voters declare taking into account the economic situation of the country or the economic program of a candidate / a political party as the factor which has an impact on their votes.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies