Jakościowa perspektywa na badania ilościowe Problematyczność konstrukcji narzędzi kwestionariuszowych na przykładzie kwestionariusza KADS Qualitative perspective on quantitative research. a critical analysis of kutcher adolescent depression scale
Dominującym paradygmatem badań w psychologii jest ilościowa metodologia prowadzenia
badań, gdzie szczególną rolę ogrywają kwestionariuszowe metody badawcze. Pomimo
powszechnego ich stosowania w psychologii, krytycy tych metod zwracają uwagę na problematyczność
obiektywizacji badanych zjawisk, szczególnie zjawisk psychicznych, jak również pomijanie
kontekstów różnych od przedmiotu badawczych dociekań. W niniejszej pracy przedstawię analizę
wybranego narzędzia diagnostycznego, jakim jest Skala Depresji Kutchera dla Młodzieży (KADS),
w celu zobrazowania problematyczności interpretacji pozycji testowych mogących mieć wpływ
na ocenę kliniczną osób badanych. Analiza kwestionariusza została przeprowadzona w duchu
metodologii psychologii dyskursywnej i zastosowana do dwóch obszarów: 1) ogólnej konstrukcji
pozycji testowych kwestionariusza oraz 2) treści zawartych w pozycjach testowych. Uzyskane
wyniki obrazują problematyczność relacji pomiędzy konstrukcją pozycji testowych a założeniami
interpretacyjnymi leżącymi u podstaw kwestionariuszowych metod badawczych, w tym także ich
potencjalne kliniczne implikacje.
Psychological questionnaires are most common scientific tools in the field of psychology,
in accordance to quantitative methodology of social sciences. Main critique of this science paradigm
base on difficulty in objectification of subjective mental states and the discount of contexts not
related to the scientific study. The aim of this paper is to present a critique of Kutcher Adolescent
Depression Scale (KADS) to disclose problems with clinical interpretation of questionnaire structure
and construction of items. Analysis have been conducted in accordance with methodology of
discursive psychology (DP) and based on two parts: 1) general analysis of questionnaire structure,
2) content of items. Results of analysis confirm that structure of questionnaire, in this case Kutcher
Adolescent Depression Scale (KADS), has an impact on clinical interpretations of questionnaire
results.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00