Perspektywa przystąpienia Polski do strefy euro a nowelizacja Konstytucji The Perspective of Poland’s Accession to the Euro Area and Amendment of the Constitution
Przystąpienie Polski do Unii Europejskiej 1 maja 2004 r. było jednoznaczną deklaracją włączenia
do strefy euro w ramach dalszej perspektywy czasowej. Dołączenie na prawach pełnego członka do
Unii Gospodarczej i Walutowej pozostaje możliwe po spełnieniu przez kraj m.in. kryteriów konwergencji
prawnej. Pozostają one równoznaczne z potrzebą dostosowania przepisów i regulacji prawa
krajowego do unijnych norm obowiązujących państwa. Nowelizacja Konstytucji Rzeczypospolitej
Polskiej pozostaje w ramach tego aspektu niezbędna. Przystąpienie do strefy euro oznacza potrzebę
przedefiniowania polityki pieniężnej kraju, a co się z tym wiąże ponownego określenia kompetencji
instytucji zajmujących się kwestiami finansowymi na szczeblu państwa, a więc Narodowego Banku
Polskiego oraz Rady Polityki Pieniężnej. Część posiadanych dotychczas kompetencji będzie musiała
zostać scedowana na instytucje Unii Europejskiej, przede wszystkim Europejski Bank Centralny.
Celem artykułu jest wykazanie obszarów Konstytucji RP, które w ramach perspektywy przystąpienia
Polski do strefy euro wymagają nowelizacji. Zastosowana metoda decyzyjna umożliwi
wskazanie elementów koniecznych do przedefiniowania bądź dookreślenia. Ponadto stworzone ramy
teoretyczne pozwolą określić zasadność ewentualnego przeprowadzenia referendum w sprawie zmian
dotychczasowych zapisów. W związku z powyższym artykuł ma charakter badawczy.
The accession of Poland to the European Union on 1 May 2004 was an unequivocal declaration
of full accession to the euro area in the subsequent time perspective. The accession with the rights of
a full member to the Economic and Monetary Union is possible when the country meets, among other
things, the criteria of legal convergence. They are equivalent with the need to adapt the regulations
and provisions of national law to the EU standards which are applicable to Member States belonging
to the euro area. The amendment to the Constitution of the Republic of Poland is indispensable in this
respect. The accession of Poland to the euro zone means the need to redefine the monetary policy of
the country and thus to redefine the competence of the institutions dealing with financial matters at
the state level, i.e. the National Bank of Poland and of the Monetary Policy Council. Part of the competence
held so far in order to introduce the euro in Poland will have to be assigned to the institutions
of the European Union, primarily the European Central Bank.
The aim of the article is to demonstrate the areas as part of the Constitution of the Republic of Poland,
which, under the perspective of the accession of Poland to the euro area requires amendments. The
decision method applied will allow the indication of the structural elements which require redefining or
specifying, but the practical consequences of their change will also be indicated. In addition, the theoretical
frames created will allow the definition of the validity of a possible referendum about the changes
in the existing records in the Constitution. In view of the above, the article is of the research nature.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00