STUDIES IN MADNESS: REALITY AND SUBJECTIVITY IN ALAN MOORE’S PROVIDENCE, AMBROSE BIERCE’S “AN INHABITANT OF CARCOSA” AND ROBERT W. CHAMBERS’ “THE REPAIRER OF REPUTATIONS”
STUDIES IN MADNESS: REALITY AND SUBJECTIVITY IN ALAN MOORE’S PROVIDENCE, AMBROSE BIERCE’S “AN INHABITANT OF CARCOSA” AND ROBERT W. CHAMBERS’ “THE REPAIRER OF REPUTATIONS” Studia w szaleństwie: rzeczywistość i jej postrzeganie w Providence Alana Moore’a, „Mieszkańcu Carcosy” Ambrose’a Bierce’a i „Naprawiaczu reputacji” Roberta W. Chambersa
The paper presents an analysis of three texts pertaining to the H.P. Lovecraft mythos: two stories
from the end of the nineteenth century which inspired Lovecraft (Ambrose Bierce’s “An Inhabitant
of Carcosa” and Robert W. Chambers’ “The Repairer of Reputations”) and a graphic novel inspired
by the author from Providence, Rhode Island, his works and his inspirations (Alan Moore’s and Jacen
Burrows’ Providence). Through analysis of the texts (and images) and setting them both against each
other and against critical approaches, the paper demonstrates the differences in the portrayal of alternative
worlds as elements of (possibly skewed) perception rather than an objective external reality.
The case study serves as the basis for demonstrating what the analyzed texts imply to be the social
and practical implications of changes, partly resulting from the reception of literature, in subjective
perception.
Artykuł służy analizie trzech tekstów istotnych z punktu widzenia mitologii opartej na twórczości
H.P. Lovecrafta: dwóch opowiadań z końca dziewiętnastego wieku, którymi Lovecraft się inspirował
(„Mieszkańca Carcosy” Ambrose’a Bierce’a i „Naprawiacza reputacji” Roberta W. Chambersa) oraz
powieści graficznej zainspirowanej przez autora pochodzącego z Providence w stanie Rhode Island,
jego twórczość i jego inspiracje (Providence Alana Moore’a i Jacena Burrowsa). Poprzez analizę
tekstów i obrazów oraz zestawienie ich ze sobą i podejściami krytycznymi, artykuł wykazuje różnice
w reprezentacji światów alternatywnych jako elementów (potencjalnie wypaczonego) postrzegania,
a nie obiektywnej rzeczywistości. Studium przypadku służy jako podstawa do wykazania, jakie wynika z analizowanych tekstów praktyczne i społeczne znaczenie zmian w subiektywnym postrzeganiu
świata, częściowo będących skutkiem odbioru tekstów literackich.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00