Lotnisko – miejsce czy nie-miejsce? Wartości architektoniczno-przestrzenne, symboliczne i społeczne zespołów zabudowy portów lotniczych w kontekście idei Airport City i Aerotropolis
Lotnisko – miejsce czy nie-miejsce? Wartości architektoniczno-przestrzenne, symboliczne i społeczne zespołów zabudowy portów lotniczych w kontekście idei Airport City i Aerotropolis The Airport – Is It a Place or a Non-place? Architectural and Spatial, Symbolic as Well as Social Values of Airport Development Complexes in the Context of the Ideas of Airport City and Aerotropolis
Współczesne porty lotnicze, będące prężnymi ośrodkami wymiany handlowej, miejscami pracy
i bezpośrednich spotkań coraz większej liczby ludzi, osiągają rozmiary wymagające spójnej koncepcji
techniczno-ekonomicznej, architektonicznej i funkcjonalno-przestrzennej. Prestiżowa architektura
terminali reprezentuje dynamikę i potencjał ekonomiczny lokalnych społeczności, a układy
urbanistyczne kompleksów zabudowań lotniskowych coraz częściej świadomie nawiązują do form
miejskich. Lotniska są jednak nadal postrzegane jako anonimowe nie-miejsca nieposiadające głębszych
symbolicznych i społecznych znaczeń, gdzie ludzie obok siebie koegzystują, nie tworząc żadnej
wspólnoty.
Czy porty lotnicze istotnie są pozbawionymi wartości i własnej historii negatywnymi nie-miejscami,
czy też miejscami nowego typu, wymagającymi właściwego odczytania ich utajonych społecznych
sensów i znaczeń w kontekście globalnych procesów urbanizacyjnych?
Koncepcja nie-miejsc antropologa Marca Augé, której socjologowie przeciwstawiają teorię atmosfer
filozofa-estetyka Gernota Böhmego, czy teoria obrazu miasta Kevina Lyncha wspierająca
argumentację analityków procesów ekonomicznych airport city i aerotropolis pokazują, że lotnisko
jako społeczno-przestrzenny fenomen wymaga interdyscyplinarnej analizy. Badacze różnych specjalności
poszukują teoretycznych narzędzi, również w obszarze estetyki i teorii architektury, zdolnych
do wyjaśniania złożonych zjawisk współczesności.
Contemporary airports, which are bustling commercial centres, workplaces and locations where
ever-growing numbers of people meet face-to-face, have grown to such sizes that they require a consistent
technical and economic, architectural as well as functional and spatial concept. The impressive architecture of airport terminals represents the dynamism and economic potential of local communities
while urban layouts are more and more frequently deliberately designed to evoke urban forms.
However, airports continue to be perceived as anonymous non-places, devoid of any deeper symbolic
and social meanings, where people just co-exist next to one another, but do not form a community.
Are airports really negative non-places devoid of any value and their own history or are they
places of a new type requiring that their hidden social meanings and senses be properly read in the
context of global urbanisation processes?
The anthropologist Marc Augé’s concept of non-places, which sociologists contrast with the theory
of atmospheres propounded by the philosopher and aesthetician Gernot Böhme’s, or Kevin Lynch’s
theory of the image of the city supporting arguments put forward by airport city and aerotropolis
economic process analysts, demonstrate that the airport as a social and spatial phenomenon calls for
an interdisciplinary analysis. Researchers from various disciplines are looking for theoretical tools,
also within the field of aesthetics and architectural theory, that can explain complex phenomena of
contemporary times.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00