Możliwości zastosowania kontroli operacyjnej w celu ścigania sprawców przestępstwa z art. 165a kk przy powołaniu się na zapisy umów i porozumień międzynarodowych
Możliwości zastosowania kontroli operacyjnej w celu ścigania sprawców przestępstwa z art. 165a kk przy powołaniu się na zapisy umów i porozumień międzynarodowych The use operational in the prosecution of perpetrators of crimes referred to in Article 165 of the Polish Criminal Code, in relation to the provisions of international treaties and agreements.
Zastosowanie kontroli operacyjnej w działaniach służb policyjnych i specjalnych,
z możliwością powoływania się na zapisy zawarte w umowach i porozumieniach międzynarodowych,
wymaga uporządkowania. Potrzebne są zmiany w zapisach w ustawach
kompetencyjnych poszczególnych służb zgodnie z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego,
a zwłaszcza wyraźne zawarcie w katalogu ściganych przestępstw przestępstwa finansowania
terroryzmu, określonego w art. 165a kk jako podstawy do możliwości stosowania kontroli
operacyjnej w działaniach wobec sprawców tych czynów. Zgodnie z treścią wyroku Trybunału
Konstytucyjnego możliwość zastosowania kontroli operacyjnej przy powołaniu się na
ściganie przestępstw na podstawie umów i porozumień międzynarodowych będzie możliwa
wyłącznie wtedy, gdy umowa czy porozumienie zostanie wprowadzone do krajowego obrotu
prawnego aktem rangi ustawy. Jednocześnie uporządkowania wymagają zapisy zawarte
w poszczególnych bilateralnych umowach zawartych przez rząd RP, szczególnie w zakresie
wyraźnego zaakcentowania nie tylko podejmowania wspólnych działań w obszarze przeciwdziałania
i zwalczania terroryzmu, lecz także jego finansowania. Wydaje się jednak, że jeżeli
chodzi o ten warunek, jego realizacja będzie trwała najdłużej. Mimo to przy renegocjacjach
umów już zawartych bądź też negocjacjach nowych umów odnoszących się do zwalczania
przestępczości, tak przedstawione zagadnienie należy mieć stale na uwadze.
The use of operational control in the activities of special and police forces, with the
possibility of relying on provisions in contracts and agreements, requires urgent attention.
Changes are required in the provisions in laws defining the competence of various
departments in accordance with the judgment of the Constitutional Court, and especially
clear inclusion in the register of prosecuted crimes – crimes of terrorism financing as
defined in Art. 165a of the Penal Code as the basis for the applicability of operational
control measures against perpetrators of these acts. According to the judgment of the
Constitutional Court it will be possible to apply the operational control with reference to
the persecution of crimes under international treaties and agreements only if the contract
or arrangement is introduced into the national legal system by laws in the rank of an Act.
At the same time provisions contained in various bilateral agreements concluded by the
Polish government require ordering, especially by putting clear emphasis not only on
joint actions in the area of preventing and combating terrorism, but also on its financing.
It seems, however, as far as the latter stipulation is concerned, that its fulfillment
will last longest. Nevertheless, such presentation of the problem should be constantly
born in mind while re-negotiating the existing agreements on combating criminality or
while negotiating new ones.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00