Zasada pomocniczości (nazywana również zasadą subsydiarności) jest jedną
z podstawowych reguł prowadzenia polityki gospodarczej w UE. Zgodnie z nią
uprawnienia w zakresie polityki powinny być delegowane na możliwie najniższy
szczebel władzy, tj. najbliżej obywateli, których dana polityka dotyczy, chyba że
istnieją niezaprzeczalne korzyści prowadzenia jej na wyzszym szczeblu. Celem
opracowania jest spojrzenie przez pryzmat teorii federalizmu fiskalnego i ekonomii
politycznej na praktyczne stosowanie zasady pomocniczości w wybranych kluczowych
dziedzinach polityki UE, tj. w polityce rolnej, spójności, w zakresie nauki, technologii
i innowacji, a także w polityce dotyczącej edukacji i usług.
Różnice pomiędzy istniejącym a pożądanym w świetle teorii zakresem stosowania
zasady pomocniczości pokazują, że w UE w niektórych dziedzinach zakres wspólnych
regulacji wykracza poza wspomnianą zasadę, zaś w innych mogłoby być możliwe
osiągnięcie większych korzyści przy prowadzeniu ściślejszej koordynacji polityki.
Podział kompetencji pomiędzy kraje członkowskie a instytucje UE jest ostatecznie
decyzją polityczną, która powstaje w warunkach konfliktu interesów. Analizy
ekonomiczne mogą jedynie dostarczać argumentów za lub przeciw centralizacji
polityki.
The subsidiarity principle is one of major rules of conducting the EU’s economic
policy. In conformity to the rule empowerment within the policy should be delegated
to the lowest possible level of authority, i.e. as close as possible to the citizens who the
set policy concerns unless there exist undeniable advantages of conducting it on higher
level. The objective of the research paper is to discuss the practical application of the
subsidiarity principle in key areas of the EU’s policy through the prism of the theory of
fiscal federalism and political economics. The EU’s policy areas under review regard
agricultural policy, cohesion policy, technology and innovation as well as educational policy and services. The differences between the applied and theoretically desired
scope of the subsidiarity principle application indicate that in the EU there are some
areas in which the scope of joint regulations reaches beyond this principle. On the
other hand, there exist some areas where reaching more advantages could be possible
provided the policy conducted is better coordinated. The division of competencies
between member countries and the EU’s institutions is eventually a political decision
that is arising in the context of conflicting interests. Economic analyses might only
provide arguments for or against centralisation of the policy.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00