Hedonizm imaginatywny, kino postfabularne i przestrzeń wyzwolona z narracji. Hobbit Petera Jacksona Imaginative hedonism, post-feature cinema and space liberated from narration. Peter Jackson’s Hobbit
Weronika de Oliveira
Imaginative hedonism, post-feature cinema and space liberated from narration.
Peter Jackson’s Hobbit
Imaginative hedonism is analyzed in the context of contemporary cinema.
Imaginative hedonism, a concept little known in Polish cultural studies,
was invented in the 1980s by Colin Campbell in order to describe
the attitude of modern consumers, who are primarily seeking pleasure
in emotional stimulation and imaginative play. Oliveira believes that the
mechanism is used not only by the advertisers in marketing campaigns,
but also by the Hollywood film industry aimed at producing impressive,
blockbuster performances. This tendency has gained the apogee in the
form of so-called post-plot cinema, which is characterized by the reduction
of the plot to a purely visual spectacle, intended to provide viewers
with an immersive pleasure based on immersion in worlds created by the
latest technology. Oliveira describes these phenomena based on the Hobbit
series directed by Peter Jackson. She analyzes how space is created
in the three films of the series in the context of the literary prototype by
J.R.R. Tolkien and the concept of cinema attraction.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00