Po wielu latach prób znalezienia wielostronnych rozwiązań wyzwań związanych z cyfryzacją gospodarki, OECD przedstawiła w 2019 r. propozycję Filaru I. Projekt ten przenosi prawa podatkowe do jurysdykcji rynkowych w oparciu o jednolitą metodę. Propozycja jest wynikiem negocjacji między krajami, przy udziale organizacji międzynarodowych i przedsiębiorstw wielonarodowych. Jak w przypadku każdej umowy, istnieją zyski i straty – tyle że w tym przypadku skutki dotyczą również podmiotów, które nie są stronami umowy (wśród nich podatników). W artykule autorka omawia umowę w ramach pierwszego filaru, analizując potencjalne korzyści i straty dla państw oraz podatników.
After years of trying to find multilateral solutions to the challenges brought about by the digitalisation of the economy, the OECD Inclusive Framework tabled the OECD Pillar One proposal in 2019. The Pillar One proposal reallocates taxing rights to market jurisdictions based on a standard formula. The proposal is a deal borne out of negotiation by countries, with input from international organisations and multinational enterprises. Like any deal, there are gains and losses – but only in this case, the impact spills over to parties that are not part of the deal such as taxpayers. In this article, the author discusses the Pillar One deal, looking at the potential benefits and losses for countries and taxpayers.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00