Royal Bank of Scotland, jeden z największych banków na świecie, jest bez wątpienia rekordzistą pod względem przyjętej pomocy od państwa [...] Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie problemów, z jakimi boryka się RBS, a także postępu w ich rozwiązywaniu. Jednakże kluczową tezą tekstu jest, że pomoc na taką skalę udzielona z brytyjskiego Skarbu Państwa nie byłaby raczej możliwa w warunkach istnienia planowanego obecnie Jednolitego Funduszu Likwidacji Banków, SRF2 (nawet już po osiągnięciu przezeń wyznaczonej kwoty). [...] W pierwszej części tekstu opisana jest pomoc, jaka za akceptacją Komisji Europejskiej była udzielana Royal Bank of Scotland, szczegóły tej pomocy i zgodność z prawem unijnym. Druga część dotyczy zobowiązań, jakie w związku z otrzymaną pomocą musi zrealizować RBS. Trzecia i ostatnia część jest poświęcona przyczynom decyzji o powołaniu wewnętrznego "złego banku", a także strategii mającej na celu skupienie się na najbardziej dochodowych obszarach w celu poprawienia rynkowej wyceny akcji banku. (fragment tekstu)
Cases of State aid directed at financial institutions were and are relatively frequent in times of crisis. Nevertheless, the bulk of aid taxpayer tunded aid during the harsh times commencing in 2008 in Europe has forced European decision-making entities to re-define the patterns of support and to reduce public commitments as well as to pass them on to shareholders, unsecured creditors and big depositors. The aim of this article is to indicate that despite such a qualitative shift there is and will be considerable room for manoeuvre for national authorities to pump additional public funds into failing banks thought to be systemically important. To bring up a range of different forms of a State support, the example of the British Royal Bank of Scotland is recalled and described. The intention of the author is to stipulate the circumstances where merely an "internal" rescue will not do, even after the creation of the Single Resolution Fund (the body the United Kingdom is not expected to join). And, in some externalities, national authorities would have the temptation to circumvent European law
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00