Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Od wielo- do interdyscyplinarności (Z dziejów wiedzy o komunikowaniu)

Tytuł:
Od wielo- do interdyscyplinarności (Z dziejów wiedzy o komunikowaniu)
From Multi- to Interdisciplinarity (From the History of Communication Studies)
Autorzy:
Goban-Klas, Tomasz
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/484859.pdf
Data publikacji:
2013
Wydawca:
Uniwersytet Warszawski. Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Tematy:
studia medioznawcze
badania komunikowania
interdyscyplinarność
media studies
communication studies
interdisciplinary
Źródło:
Studia Medioznawcze; 2013, 3 (54); 11-20
2451-1617
Język:
polski
Prawa:
CC BY: Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Powstająca obecnie nauka o komunikowaniu stwarza realną szansę integracji humanistyki i nauk społecznych. Nie tylko dlatego, że ku badaniu procesów ko¬munikowania zwraca się wiele gałęzi tych nauk, lecz przede wszystkim dlatego, że wprowadza ona podejście konektywne, łączące analizę procesu twórczego z analizą samego dzieła oraz analizą jego społecznej recepcji. Przejawia się ono – przykładowo – w semiotyzacji psychologii i socjologii, co być może doprowadzi w praktyce badawczej do przezwyciężenia podstawowej słabości nauk o kulturze: separacji studiów nad wytworem od badań nad jego społeczną recepcją. Nauka o komunikowaniu powstaje jako dyscyplina kompleksowa (wielodyscyplinarna) i uogólniająca, tj. integrująca badania zjawisk dotychczas rozpatrywanych przez różne dyscypliny.

The emerging science of media and communication offers a real opportunity to integrate the humanities and social sciences. Not only because the study of process of communication involves the many branches of sciences, but mostly because it introduces connective approach, combining analysis of the creative process with an analysis of the content of messages and the analysis of its social reception. It manifests itself – for example – in combing semiotics, psychology and sociology in media studies, which may result in research practice to overcome the weaknesses of basic sciences of culture: the research on the product in separation of its social reception. The study of communication as a discipline is emerging as a comprehensive (multidisciplinary) field combing idiographic and nomothetic and generalizing, that integrates the study of phenomena previously considered by the different disciplines.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies