Anioł, geniusz, boski tancerz. Taniec Wacława Niżyńskiego jako tekst o artystycznym przełomie i przełomowym artyście Angel, genius, divine dancer Dance of V. Nijinsky as text about artistic breakthrough and groundbreaking artist
The dance of Vaclav Nijinsky, Polish artist, whose accomplishments changed the kinetic language of Russian ballet, can be treated as a groundbreaking phenomenon in the field of choreography. The artist revolutionised not only the ballet dancing technique but also had influence on changing the meaning of the role of a ballet master in the process of designing a dance performance. He abandoned the automatic routine of ballet dance leading it towards abstraction, which might be comparable with the first pictures of Pablo Picasso preparing audience for cubism and breaking with figurative art. His ideas situate him also in the context of the Great Theatre Reform which focused on the problem of rhythm, the process of audience and artist’s participation in the creation of multi-level work of art as well as on the aspect of the unity of different disciplines aimed at continuous discovery of the sacrum.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00