Artykuł prezentuje wyniki badań przeprowadzonych w województwie świętokrzyskim w latach
2005–2015, których celem była ocena postrzegania własnego regionu przez uczniów świętokrzyskich
gimnazjów. Wyniki badań wskazują, że edukacja regionalna realizowana w ramach edukacji geograficznej
oddziałuje na wyobrażenia uczniów o „własnym regionie”. Duży wpływ na percepcję „własnego
regionu”, a zwłaszcza na istnienie jego wyznaczników, mają niewątpliwie wycieczki szkolne.
Obiekty najczęściej wskazywane przez ankietowanych gimnazjalistów to główne atrakcje turystyczne
regionu świętokrzyskiego i typowe miejsca na trasie wycieczek szkolnych.
W edukacji szkolnej, a zwłaszcza geograficznej, wycieczka ma niepodważalne wartości dydaktyczne
i wychowawcze. Odgrywa dużą rolę w procesie kształtowania tożsamości regionalnej.
Chociaż nie występuje jako samodzielny przedmiot nauczania, powinna zajmować ważne miejsce
w życiu każdego ucznia i należy uznać ją za jedną z najważniejszych form pracy z uczniem.
This article presents results of the research conducted in the świętokrzyskie region, encompassing
the timespan 2005-2015. The goal of the research was to investigate pupils’ perception of
their own region.
The results of the research indicate that regional education, implemented as a component
of geographical education, influences students’ perception of their “own region”, with school
trips definitely impacting on the perception and awareness of the existence of the determinants
one’s “own region”. The objects most frequently selected by the secondary school pupils surveyed
typically comprise the main tourist attractions of the świętokrzyskie region and the typical
places on the route of school trips. The maps of the quantity and spatial distribution of the places
chosen by the pupils typically included places most frequently visited during school trips in the
świętokrzykie mountains.
In school education, and in geography education in particular, school trip has unquestionable
didactic and educational values. It plays an important role in the process of shaping regional
identity. Although tourist education is not a separate school subject, it should play an important
role in the life of every pupil, and school trips should be regarded as one of the most important
methods of working with pupils.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00