Wpływ czynników motywujących na kształcenie podyplomowe pielęgniarek w Wojewódzkim Szpitalu Specjalistycznym w Legnicy The influence of motivational factors over postgraduate education of nurses in the Provincial Specialist Hospital in Legnica
Uczenie się dorosłych jest motywowane zróżnicowanymi czynnikami. Dorośli mają
skłonność do wyzwalania większej motywacji do uczenia się wtedy, gdy widzą możliwość
rozwiązania w ten sposób swoich problemów życiowych lub dostrzegają
wewnętrzne korzyści płynące z uczenia się. Nie oznacza to, że nagrody zewnętrzne,
np. bodźce finansowe, nie mają znaczenia, ale silniejszym czynnikiem motywacyjnym
jest zaspokojenie potrzeb wewnętrznych. Motywacja dorosłych jest sumą czterech
czynników, takich jak sukces, wola, wartość i przyjemność. Celem pracy jest analiza
czynników motywujących, jakie mają wpływ na podejście do kształcenia podyplomowego
przez pielęgniarki zatrudnione w Wojewódzkim Szpitalu Specjalistycznym
w Legnicy, a także wskazanie możliwości podnoszenia kwalifikacji zawodowych.
W sondażu diagnostycznym wzięły udział pielęgniarki zatrudnione w Wojewódzkim
Szpitalu Specjalistycznym w Legnicy. Ankietowane pielęgniarki pracowały w oddziałach
szpitalnych o różnych profilach leczniczych.
Grupę badawczą podzielono na podgrupy wiekowe. Podziału dokonano ze względu
na zmiany w systemie kształcenia w Polsce na przełomie ostatnich 36 lat. Dało to obraz
uzyskanych przez pielęgniarki kwalifikacji na przełomie kilkudziesięciu lat. Pielęgniarki
ustawicznie podnoszą swoje kwalifikacje zawodowe. Posiadają ukończone specjalizacje,
kursy kwalifikacyjne, specjalistyczne i doskonalące. Podnoszą swoje kwalifikacje
na studiach licencjackich i uzupełniających studiach magisterskich.
Adult learning is caused by various incentives for learning. Adults tend to trigger
increased motivation for learning, when they see the possibility of a solving their life
problems this way, or see the internal benefits of learning. This does not mean that
external rewards, for example financial incentives, do not matter, but a stronger motivating
factor is to meet internal needs. Adult Motivation is the sum of four factors such
as success, desire, value and pleasure. Aim of this study is to analyze the motivating
factors that affect the attitude of nurses employed in the Hospital in Legnica to postgraduate,
and to improve skills. Surveyed nurses were working in hospital wards with
different therapeutic profiles.
The diagnostic survey was attended by nurses employed at the Provincial Hospital
in Legnica. Surveyed nurses worked in hospital wards with different therapeutic profiles.
The study group was divided into age subgroups. The division was made because
of changes in the educational system in Poland over the last 36 years. It gave the image
of achieved qualifications by the nurses over few decades. Nurses constantly improve
their professional qualifications. They have completed specialization courses, qualifications,
specialist and refresher training. They increase their skills at the undergraduate
and master’s degree complementary studies.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00