Za wszechstronny rozwój dziecka, jego życie i funkcjonowanie społeczne odpowiedzialne
są w dużej mierze dwie istotne instytucje – rodzina i szkoła.
Oddziaływanie środowiska rodzinnego to głównie wpływanie wychowawczo w celu
socjalizacji dziecka, przekazanie mu wiedzy o otaczającym świecie oraz wzorów zachowań.
Rodzice zapewniają dziecku zaspokojenie podstawowych potrzeb i umożliwiają
zdobywanie różnorodnych doświadczeń, które postępują na dalszych etapach rozwoju
i życia młodego człowieka.
W procesie usamodzielniania się jednostki rodzinę wspomaga szkoła. Stanowi
centralną instytucję, której zadaniem jest wszechstronny rozwój osobowości ucznia
przez realizację procesu wychowania i kształcenia. Stymuluje przygotowanie młodego
człowieka do współdziałania w grupach koleżeńskich, nawiązywania przyjaźni,
zdrowego komunikowania się. W szkole kształtują się moralnie i społecznie pożądane
postawy, nawyki, normy i wartości.
Zaznaczające się współczesne przeobrażenia w obszarze oświaty sprzyjają rozwojowi
współpracy rodziców i nauczycieli w procesie nauczania dzieci i młodzieży.
Oznacza to, iż funkcjonujący dotychczas nie najlepszy model relacji pomiędzy domem
rodzinnym ucznia a szkołą, w których zakres oddziaływań rodziców na działalność
szkoły był raczej niezadowalający, ulega stopniowej poprawie. Trwający przez lata
niedostatek kreatywnego współdziałania pomiędzy domem rodzinnym a szkołą, zaznaczający
się pasywną rolą rodziców we współdziałaniu, utrwalił stereotyp odnoszący
się do powinności rodziców w stosunku do instytucji oświatowych, w tym szkoły.
Obecna koncentracja uwagi na współuczestnictwie, pomocy, wzajemnym wsparciu tych
dwóch istotnych środowisk wychowawczych zapewnić ma optymalną realizację celów
z zakresu oddziaływań wychowawczych, opiekuńczych i dydaktycznych. Prawidłowo
zaprojektowana i przebiegająca współpraca rodziców i nauczycieli stanowi element
pożądanych efektów dydaktyczno-wychowawczych.
The family and school constitute two major institutions responsible for a comprehensive
development of children, their lives and their functioning in the society.
The impact of the family environment mainly involves its educational influence
aimed at socialising children as well as increasing their knowledge of the surrounding
world and patterns of proper behavior. Parents satisfy their children’s basic needs
and enable them to gain a lot of experience, which is very useful at successive stages
of their development.
The family is supported by school in the process of gaining independence
by individual children. School constitutes a major institution, whose role is to enhance
the comprehensive development of students’ personalities through the implementation
of the processes of education and upbringing. Moreover, school teaches young people
how to cooperate with their peers, make friends and communicate effectively. School
is also a place where morally and socially desired attitudes, habits, norms and values
are shaped.
The current transformation taking place in the field of education fosters stricter
cooperation between parents and teachers in the teaching process. This means that
the outdated model of cooperation between students’ families and schools, where
the scope of parents’ impact on school activities was rather unsatisfying, is gradually
Grażyna Maciak
35
being replaced by a more up-to-date one. The limited interaction between the family
and school resulting from parents’ passivity, which has been observed for years,
perpetuated the stereotype concerning parents’ responsibilities in relation to educational
institutions, including schools. The current focus of attention on mutual participation,
assistance and support of these two major educational environments is supposed to result
in optimum conditions for the implementation of objectives in the field of upbringing,
childcare and education. Properly designed and managed cooperation between parents
and teachers constitutes a desired effect of teaching and upbringing
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00