Zasady optymalnej komunikacji z osobą z niepełnosprawnością intelektualną w przebiegu procesu pielęgnowania Principles of optimal communication with people affected by intellectual disability in the process of nursing
Komunikacja interpersonalna jest procesem niezwykle złożonym, określanym w literaturze
przedmiotu jako struktura wielopoziomowa, wymagająca podejścia całościowego,
uwzględniającego wszystkie rodzaje interakcji. Ciągłe komunikowanie się z innymi
osobami jest warunkiem realizacji celów życiowych, osobistych i zawodowych. Z komunikacji
podstawowej wyodrębnić należy komunikację medyczną / zdrowotną dotyczącą
różnych aspektów zdrowia, choroby, niepełnosprawności. Szczególne znaczenie należy
przypisać umiejętności komunikacji z pacjentem z niepełnosprawnością intelektualną.
Ich zakres znacznie wykracza poza komunikaty werbalne i pozawerbalne. Specyfika
niepełnosprawności intelektualnej stawia przed pielęgniarką trudne zadanie poznania
pacjenta, jego przeżyć, emocji, obiektywnej oceny stanu psychicznego. Warunkiem
osiągnięcia tego celu, warunkiem poznania jest zrozumienie osoby niepełnosprawnej
intelektualnie. Konieczne jest także doskonalenie przez pielęgniarkę kompetencji komunikacji
z pacjentem, zwiększenie ich skuteczności, zauważanie i naprawa błędów
w tym zakresie, co jest też warunkiem poprawnie realizowanego procesu pielęgnowania.
Interpersonal communication is an extraordinarily complex process, described
in specialist literature as a multifaceted structure which requires a holistic approach,
taking into consideration all kinds of interaction. Constant communication with other
people is a prerequisite for achieving one’s life, personal and professional goals. Medical/
health communication, which refers to various aspects of health, illness and disability,
must be differentiated from basic communication. Particular significance must be
attributed to the ability to communicate with a patient affected by intellectual disability.
Its range goes considerably beyond verbal and non-verbal communication A peculiar nature of intellectual disability confronts nurses with a difficult task
of getting to know the patient, their experiences, emotions as well as making an objective
assessment of their mental condition. A proper understanding of an intellectually disabled
person constitutes a prerequisite for achievement of this goal. It is also crucial for nurses
to perfect their competence of successful communication with their patients, to increase
the effectiveness of this communication as well as noticing and repairing their mistakes.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00