Tytuł pozycji:
Ochrona nazwy imprezy artystycznej na przykładzie nazwy „Wratislavia Cantans” w świetle praktyki działalności jednostek administracji i przepisów polskiego prawa autorskiego
- Tytuł:
-
Ochrona nazwy imprezy artystycznej na przykładzie nazwy „Wratislavia Cantans” w świetle praktyki działalności jednostek administracji i przepisów polskiego prawa autorskiego
Protection of artistic event on the example of the name Wratislavia Cantans according to the practice of administrative entities and provisions of Polish intellectual property law
- Autorzy:
-
Jezioro, Julian
- Powiązania:
-
https://bibliotekanauki.pl/articles/472730.pdf
- Data publikacji:
-
2008-03-18
- Wydawca:
-
Collegium Witelona Uczelnia Państwowa
- Źródło:
-
Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy; 2008, 3; 81-91
1896-8333
- Język:
-
polski
- Prawa:
-
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Problem ochrony nazwy imprezy artystycznej prawem autorskim nie posiada rozległej literatury i nie przewija się wprost w orzecznictwie, co może świadczyć, że dotychczas nie został dostrzeżony i czeka na odkrycie. W praktyce obrotu istnieje możliwość wystąpienia kolizji interesów i chroniących ich uprawnień pomiędzy róż- nymi podmiotami, którymi często są jednostki organizacyjne szeroko rozumianej administracji, zarówno jednostek komunalnych, jak i państwowych. W efekcie problem może mieć duże znaczenie wykraczające poza stricte prywatnoprawną płaszczyznę tego zagadnienia. Kanwą prowadzonych rozważań jest ocena sytuacji prawnej podmiotów uprawnionych do korzystania z nazwy „Wratislavia Cantans”. Twórcą koncepcji i nazwy oraz pierwotnym realizatorem (kierownikiem) tego festiwalu był nieżyjący już Andrzej Markowski. Można przyjąć, że sukces festiwalu opiera się na niezwykle trafnej w odniesieniu do jego koncepcji konstrukcji nazwy. Skoro nazwa „Wratislavia Cantans” stanowi element nazwy osoby prawnej, powinna być traktowana w obrocie prawnym jako dobro osobiste tego podmiotu. W efekcie jemu przysługuje ochrona prawna przewidziana przez art. 24 w zw. z art. 43 k.c. Dotyczy to każdej nazwy, która w praktyce obrotu stała się jednocześnie nazwą (firmą) lub jej elementem jednostki organizacyjnej posiadającej podmiotowość prawną. W praktyce (art. 331 k.c.) dotyczyć to może, obok osób prawnych, także tzw. „ułomnych osób prawnych, czyli tych jednostek organizacyjnych, które nie są osobami prawnymi, lecz posiadają na podstawie przepisów zdolność prawną. Jednocześnie posługiwanie się nazwą przez podmiot wskazany w pkt. 1 powinno uwzględniać interesy osób bliskich; na wypadek ich naruszenia osoby te mogą dochodzić ochrony swoich dóbr osobistych, czyli kultu zmarłego, na podstawie art. 24 k.c. Jeśli uznać nazwę imprezy artystycznej za przedmiot prawa autorskiego, należy przyjąć, iż autorskie prawa majątkowe nabył pracodawca Andrzeja Markowskiego na zasadach określonych przez ustawę o prawie autorskim z 1952 r. Można też wstępnie przyjąć, iż nastąpiła sukcesja tych praw na rzecz obecnego organizatora festiwalu. A więc w zakresie interesów majątkowych nazwę należy traktować za element majątku sukcesora pracodawcy twórcy. Skutek ten nie dotyczy sytuacji, w których autor nazwy takiej imprezy nie jest pracownikiem jej organizatora i wtedy konieczne jest zawarcie z nim stosownej umowy przenoszącej te uprawnienia (ewentualnie umowy licencyjnej); umowa taka aktualnie powinna uwzględniać zasady określone w Rozdziale V Prawa autorskiego z 1994 r. (por. art. 41 i nast.). Jednocześnie autorskie prawa osobiste w takim wypadku, jako niezbywalne i nieograniczone czasowo, wykonywane są i chronione przez osoby wskazane w art. 78 Prawa autorskiego.
There is no extensive literature nor court cases dealing with the problem of legal
protection of a name of artistic event basing on the intellectual property law. It may
mean that the problem is not yet recognized and is waiting for its discovery. In
commercial practice there is a possibility that a collision of interests and its protective
rights will occur among different entities. Often such entities are vastly understood
administrative entities of both municipal and governmental character. Therefore the
problem may result far beyond strictly civil level of this issue. Canvas for this issue
is an evaluation of legal situation of entities assigned to use the name Wratislavia
Cantans - what directly connected with the name of an artistic event of the highest
rank such as International Festival Wratislavia Cantans. Author of the concept and
first director of the festival was deceased Andrzej Markowski. Also the name of this
festival is of his authorship as was determined by the author of this work. In view
of historical and artistic context it may be established that its success is based not
only on the programme and organizational concept of this event but also on the very
accurate to this concept construction of name. Name of festival Wratislavia Cantans
as it is an element of name of a legal person should be in legal turnover treated first as
personal goods of this person. In result this person has legal protection provided in
art. 24 in accordance with art. 43 of the Civil Code (CC). It refers to any name, which
in became a part of firm or its element of any entity which is a subject of law. Refering
to art. 33? CC it may apply not only to legal persons but also so called defective
legal persons which are entities that are not legal persons but according to legal provisions
have legal capacity. Simultaneously usage of name by entity pointed out in
point 1 should take into consideration interests of relatives especially concerning good
name of the deceased person; in case of infringement relatives may protect their
personal rights the deceased cult from art. 24 CC. If at the same time recognize name
of an artistic event (here Wratislavia Cantans) as an object of intellectual property law,
it must be acknowledged that property rights in such situation were acquired by
employer of Andrzej Markowski providing regulations of Copyright Act from 1952.
Initially it may be accepted that rights were succeeded by the present organizer of the
festival. Such result does not include situations in wich author of the name of such
event is not an employee of its organizer. Then it is necessary to conclude an agreement
(licensing agreement) consistent with Copyright Act 1994 (vide art. 41).