Doskonalenie nauczycieli w zakresie zaburzeń ze spektrum autyzmu: przegląd literatury In-service education and training for teachers regarding autism spectrum disorder: A review of the literature
This paper discusses the published literature regarding training for teachers with regard
to autism spectrum disorder (ASD). A critical literature review was carried out of papers
published in English regarding this topic over the past 20 years as part of the mapping
activity undertaken to develop a training program for teachers in Croatia, Poland, and
North Macedonia. The review identified that the published literature can be categorised
in three broad groups: rights-based literature, needs-based literature, and literature
regarding specific approaches. Key themes are discussed and key messages are explored.
The literature suggests that though policy and legislation promote inclusion of students
with ASD in education, many teachers feel unready and unskilled to teach them. The
need for classroom-relevant training is identified, and for teachers to be provided with
a range of strategies and skills to support the needs of these learners.
Niniejszy artykuł stanowi przegląd literatury dotyczącej doskonalącego kształcenia nauczycieli
w zakresie zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD). Przeprowadzono krytyczną
analizę treści artykułów na powyższy temat opublikowanych w języku angielskim w ciągu
ostatnich 20 lat. Analiza została przygotowana w ramach wstępnego etapu działań podjętych w celu opracowania programu szkoleniowego dla nauczycieli w Chorwacji,
Polsce i Macedonii Północnej. W rezultacie przeprowadzonej analizy stwierdzono, że dostępne
materiały można podzielić na trzy grupy: literaturę opartą na prawach przysługujących
beneficjentom z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD), literaturę opartą
na zdiagnozowanych u nich potrzebach oraz literaturę dotyczącą konkretnych podejść
terapeutyczno-edukacyjnych. W artykule omówione zostały kluczowe tematy dotyczące
autyzmu prezentowane w cytowanej literaturze. Na podstawie przeprowadzonej
analizy można wysnuć wniosek, że chociaż na poziomie legislacyjnym promowane jest
włączenie uczniów z ASD do szkół rejonowych, nauczyciele uważają się za nieprzygotowanych
i niemających wystarczających kompetencji do nauczania uczniów z ASD.
W związku z powyższym istnieje pilna potrzeba przygotowania nauczycieli do pracy
z uczniem z ASD oraz wyposażenia ich w strategie i umiejętności w celu zaspokojenia
potrzeb uczniów w szkole inkluzywnej.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00