Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

An Examination of the Link between Perceptions of Parental Typology and Behaviour in a Sample of Deaf/Hard of Hearing and Hearing Adolescents

Tytuł:
An Examination of the Link between Perceptions of Parental Typology and Behaviour in a Sample of Deaf/Hard of Hearing and Hearing Adolescents
Badanie związku między postrzeganiem typologii i zachowaniem rodziców w próbie niesłyszącej/niedosłyszącej oraz słyszącej młodzieży
Autorzy:
Antonopoulou, Katerina
Hadjikakou, Kika
Dagla, Xristina
Maridaki-Kassotaki, Katerina
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/468209.pdf
Data publikacji:
2015
Wydawca:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
Tematy:
adolescence
parental typology
hearing difficulties
behaviour
adolescencja
typologia rodzicielska
trudności w słyszeniu
zachowanie
Źródło:
Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Psychologica; 2015, 8; 133-147
2084-5596
Język:
angielski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The present study examines differences in the perceptions of parental typology and behaviour between deaf/hard of hearing (d/hh) and hearing adolescents. The participants were 131 adolescents, 101 hearing and 30 d/hh. The participating adolescents responded to the Greek version of the following questionnaires: (a) the Strengths and Difficulties Questionnaire-SDQ (Goodman, 1997; Bibou-Nakou, Stogiannidou, Kioseoglou & Papageorgiou, 2002) and (b) the Parenting Styles and Dimensions Questionnaire-PSDQ (Antonopoulou & Tsitsas, 2011; Maridaki-Kassotaki, 2009; Robinson, Mandleco, Olsen & Hart, 2001). The results have shown that there are differences in perceptions of parental typology and behaviour between d/hh adolescents and their hearing peers. Specifically, it was found that hearing adolescents perceive their fathers as being more authoritarian and strict than d/hh adolescents do, and that d/hh adolescents have more difficulties in their peer relationships than their hearing counterparts. The results have revealed significant negative correlations between perceptions of authoritative parents and behavioural difficulties in both d/hh and hearing adolescents. Moreover, adolescents’ perceptions of their fathers’ and mothers’ authoritative parental typology were found to be a good predictor of adolescents’ prosocial behaviour, whereas perceptions of the strict father and mother were found to predict hyperactivity and conduct problems. The psycho-educational implications of the present findings are discussed.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies