Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Heidegger i aktywizm fanów. Manifestacje poiēsis we współczesnej mobilizacji społeczności online

Tytuł:
Heidegger i aktywizm fanów. Manifestacje <i>poiēsis</i> we współczesnej mobilizacji społeczności online
Heidegger and Fan Activism: Unveiling the Presence of <i>Poiēsis</i> in Contemporary Online Social Mobilization
Autorzy:
Battin, Justin Michael
Rystakova, Elle
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/467139.pdf
Data publikacji:
2020
Wydawca:
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Tematy:
Fan Activism
Harry Potter Alliance
Heidegger
Poiēsis
aktywizm fanów
mobilne media społecznościowe
Mobile Social Media
Źródło:
ER(R)GO: Teoria – Literatura – Kultura; 2020, 40; 63-83
1508-6305
2544-3186
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
This article draws its inspiration from both Heidegger’s theses introduced in his landmark essay, “The Question Concerning Technology” (1977 [1956]) and his interpretation of poiēsis, a concept discussed throughout a range of works in the later portion of his career, in order to demonstrate the multidimensional foundation that drives successful online activist campaigns. In the contemporary era, among the most pressing concerns, as professed by Taylor (2018) and Dreyfus and Kelly (2011), is a widespread lack of existential commitment. Channeling Heidegger, and to an extent Kierkegaard, they proclaim that all things, including ourselves and our interests, are increasingly malleable and subject to revision depending on their applicability of being wielded as commodities in various social circumstances, specifically for the accruement of social capital. This phenomenon shows itself with remarkable clarity in a practice referred to as “mouse-click solidarity” (Herzogenrath-Amelung 2018), online communal engagement that lacks any substantive devotion or involvement. Fan activism, or cultural acupuncture, as it has been coined by Jenkins (2011), demonstrates a unique opportunity to explore social movements imbued with and inspired by sincere and legitimate commitment. Fan activism, in contrast to mouse-click solidarity (or slacktivism), is a form of online social media engagement that relies upon a user’s previously established devotion to a text, as well as an understanding of how its themes are applicable to understand real world issues. Such a combination has a unique ability to not only foster an irresistible desire to participate with likeminded others in order to ensure specific issues are addressed, but also an awareness of how individuals are involved in the cultivation of world. A Heideggerian interpretation of poiēsis is the critical component that sparks and sustains fan activist campaigns, as this concept unveils how we are both affected by world and compelled to engage, or dwell, with it. Through an analysis of fan activist campaigns, this chapter argues that revitalizing poiēsis in our everyday life, in particular as it concerns our communal self, is critical for reviving a sense of commitment in the world and, subsequently, to once again position and understand human beings as uniquely transformative agents.

Artykuł ten czerpie inspirację z obu tez Heideggera przedstawionych w przełomowym eseju The Question Concerning Technology (1977 [1956]) oraz z jego interpretacji poiēsis, konceptu omawianego przez filozofa w wielu z jego późniejszych prac. Celem artykułu jest ukazanie poiēsis jako wielowymiarowej siły napędowej u podstaw działań aktywistów prowadzących skuteczne kampanie w Internecie. Aktywizm fanów, w przeciwieństwie do tak zwanej „solidarności kliknięcia myszą” (tzw. „slacktywizmu”), jest formą działalności w mediach społecznościowych bazującą na uprzednim zaangażowaniu użytkownika w dany tekst, którego treści – w jego odbiorze – pozwalają interpretować problemy świata pozatekstowego. Heideggerowska interpretacja poiēsis jest dla tej relacji komponentem o kluczowym znaczeniu. Poiēsis bowiem stanowi iskrę, która rozpala a potem podtrzymuje kampanie fanów-aktywistów, ponieważ jest czynnikiem uświadamiającym nam jak świat na nas wpływa, ale jednocześnie w jaki sposób my sami weń się angażujemy lub jak w nim funkcjonujemy zgadzając się na jego zasady. Wychodząc od analiz kampanii prowadzonych przez fanów-aktywistów, niniejszy artykuł dowodzi, że rewitalizacja istoty poiēsis w naszym codziennym życiu – a w szczególności w sferze naszej jaźni wspólnotowej – ma elementarne znaczenie dla ożywienia poczucia zaangażowania w kształtowanie rzeczywistości świata, w którym żyjemy, a w konsekwencji dla rewizji umiejscowienia w nim człowieka i jego roli jago szczególnego agensa transformacji.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies