Tytuł pozycji:
Gwałcenie zaleceń Becketta odnośnie teatru w Polsce
- Tytuł:
-
Gwałcenie zaleceń Becketta odnośnie teatru w Polsce
- Autorzy:
-
Brzeska, Ewa
- Powiązania:
-
https://bibliotekanauki.pl/articles/467006.pdf
- Data publikacji:
-
2015-01-01
- Wydawca:
-
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
- Źródło:
-
ER(R)GO: Teoria – Literatura – Kultura; 2015, 1(30) czeska teoria literatury (pod gościnną redakcją Libora Martinka); 145-153
1508-6305
2544-3186
- Język:
-
polski
- Prawa:
-
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Violating Beckett’s Prescriptions for Theatre in Poland
Beckett’s plays are known for being “protected” by their author’s prescriptions. That notwithstanding, it appears that in Poland, especially in recent years, daring performances such as Endgameby Maciej Sobociński (2006), god.comby Tomasz Hynk (2006) or Happy Daysby Krzysztof Jasiński (2007) have been staged. In the first one, the characters are reduced to Hamm swinging and Clov jumping around in a huge sandpit covering the stage. In the second one, Pozzo is played by a woman using a whip from a sex-shop to enslave Lucky, and in the third one, the mound Winnie is buried in becomes a known Krakow landmark, and the character sings more than one song, accompanied by Willie the pianist. Many other violations of Beckett’s prescriptions appear in modern Polish theatre. This paper is intended to present the most controversial ones and to find the origins of such courageous ideas.