Rodzima prasa muzyczna jako zwierciadło przemian socjokulturowych w Polsce po 1956 roku na przykładzie magazynu „Jazz” Polish musical press in the function of a mirror of socio-cultural changes in Poland after 1956, as exemplified by „Jazz” magazine
Proponowany tekst jest próbą zaprezentowania
miesięcznika „Jazz” (później znanego jako „Magazyn Muzyczny Jazz”
i jako Magazyn Muzyczny) jako swoistego sejsmogramu przemian
w obszarze socjologii odbioru muzyki czy wręcz socjologii kultury
(z konkretnymi odniesieniami politycznymi) w Polsce ostatnich około
sześćdziesięciu lat. Jak importowany z Zachodu jazz i rock, tak
i zajmująca się nimi prasa miała w naszym kraju najpierw posmak owocu
trudnodostępnego, poniekąd zakazanego i w efekcie rozchwytywanego
w nakładach zgoła nieproporcjonalnych do jej poziomu merytorycznego
czy też kondycji finansowej. W czasach „kapitalistycznej” transformacji
po 1989 roku oba te gatunki muzyczne, wraz ze swą dziennikarską
nadbudową, dość boleśnie odczuły imperatywy i konsekwencje tak
zwanego urynkowienia – choć wcześniej były postrzegane jako bez mała
komercyjne. Te ewolucyjne zakręty i paradoksy zostaną pokazane
na przykładzie kolejnych mutacji wspomnianego periodyku:
z odwołaniami do innych czasopism branżowych, od „Non-Stopu” przez
efemeryczny tygodnik „Wow!!!” po „JAZZ FORUM”.
In the following text, we attempt to present Jazz, a Polish
musical monthly (later known as Magazyn Muzyczny Jazz and Magazyn
Muzyczny) as a historical record of changes in the realm of the sociology
of music - or even broadly understood culture, with concrete political
references - in Poland from 1956 onwards. Along with jazz and rock
music, for quite some time considered troublesome imports from the
„imperialist” West, in the communist Poland jazz and rock press also
enjoyed the status of a suspect, to some extent forobidden commodity,
whose commercial appeal was totally disproportionate to its journalistic/
critical credibility, or even financial condition. In the period of „capitalist”
transformation after 1989, both aforementioned musical genres, along
with their promotional media, became painfully exposed to the
imperatives and consequences of „marketability”, even though earlier they
had been generally considered as „commercial”. This proces, as well as its
paradoxes, shall be exemplified by selected episodes from the convoluted
history of the magazine in question, with references to other Polish
musical periodicals, such as JAZZ FORUM or the ephemeral weekly
named Wow!!!.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00