Analiza porównawcza zastosowania wybranych narzędzi marketingu wewnętrznego w fitness clubach z regionu Śląska w latach 2010–2015 A comparative analysis of implementing chosen internal marketing instruments in Silesian fitness clubs in years 2010–2015
Cel badań. Celem artykułu jest prezentacja wyników analizy porównawczej wykorzystania narzędzi marketingu wewnętrznego w fitness clubach w latach 2010–2015. Materiał i metody. Badania przeprowadzono w 2010 r. na próbie liczącej 23 fitness cluby (badanie I) i w 2015 r. na próbie liczącej 30 fitness clubów (badanie II) zlokalizowanych na Śląsku. Zastosowano sondaż diagnostyczny z użyciem kwestionariusza ankiety. Wyniki. Przedstawione badania empiryczne wykazały różnice w zakresie wykorzystania instrumentów marketingu wewnętrznego w analizowanych fitness clubach. Wnioski. Potwierdzono tezę o zwiększeniu zakresu wykorzystania narzędzi marketingu wewnętrznego w badaniu II w porównaniu badaniem I. W badaniu II zaobserwowano, iż menedżerowie rozumieją i stosują założenia marketingu wewnętrznego, postrzegając personel jako klienta wewnętrznego. Starają się rozpoznawać jego potrzeby i tworzyć warunki do ich zaspokojenia, czego nie stwierdzono w badaniu I.
Background. Human capital is becoming the main asset of a company, more and more often determining the competitive advantage on the market. The aim of the article was to compare the internal marketing instruments applied in fitness clubs in years 2010–2015. Material and methods. The research was carried out in 2010 in a group of 23 fitness clubs (research 1) and in 2015 in a group of 30 fitness clubs (research 2) from Silesia, Poland. A diagnostic survey with the use of a questionnaire was employed. Results. The empirical study revealed differences in the usage of internal marketing instruments in the analysed fitness clubs. Conclusions. The thesis was confirmed that the use of internal marketing instruments increased in research 2 as compared with research 1. Research 2 showed that managers understand and apply the assumptions of internal marketing, perceiving personnel as internal clients. They try to recognize their needs and create conditions to meet them, which was not observed in research 1.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00