Poziom sprawności fizycznej mężczyzn rozpoczynających studia w Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym jako efekt szkolnego wychowania fizycznego
Poziom sprawności fizycznej mężczyzn rozpoczynających studia w Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym jako efekt szkolnego wychowania fizycznego The level of physical fitness of freshmen entering university as a result of the implementation of school physical education
Background. One of the main purposes of general education and physical education is
to improve the student’s physical performance. This is done by increasing the number of
motor skills and improving them, which determine the organism’s state of readiness for
effective performance of various types of motor tasks. Physical fitness viewed as a combination
of health-related components (testing strength, speed, aerobic capacity and muscle
strength) and motor performance (testing coordination and power) provides students with
a better motivation to care for their own body and health. The level of physical fitness of freshmen
entering university sums up, in a way, the effectiveness of school physical education.
Adolescents are developing motor skills reaching the level which determines a better or
worse performance of a given physical task (e.g. Cooper test). Health and full fitness are
not only essential factors of human happiness, but also a fundamental social value. These
values are not given to people once and for all and their distribution is not fair, so one needs
to take care of them and shape them so that they could maintain in good shape as long as
possible. Material and methods. The aim of this study was to present the level of physical
fitness of female and male students (total number 2098) who entered the West Pomeranian
University of Szczecin in the years 2005–2011. The Cooper test was used. Results. Each
year the average of the most numerous group was always below the average for the given
year. Conclusions. A gradual decrease in the freshmen’ physical fitness was observed,
which results from inadequate work done in secondary schools.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00