Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

W malowidle ukryte – analiza ikonograficzna obrazu „Matki Bożej z Dzieciątkiem na lwach” w kościele pw. św. Piotra Apostoła w Lublinie jako wstęp do badań nad pierwotnym przeznaczeniem dzieła

Tytuł:
W malowidle ukryte – analiza ikonograficzna obrazu „Matki Bożej z Dzieciątkiem na lwach” w kościele pw. św. Piotra Apostoła w Lublinie jako wstęp do badań nad pierwotnym przeznaczeniem dzieła
Hidden in a painting – the iconographic analysis of the painting "The Mother of God and Child on Lions" at the St. Peter the Apostle Church in Lublin as an introduction to research on the original purpose of the work
Что можно найти в картине – иконографический анализ картины «Божьей Матери с младенцем на львах» в костеле св. Павла Апостола в Люблине как вступление к исследованиям к ее первоначальному предназначению
Autorzy:
Gudowska, Marta
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/463057.pdf
Data publikacji:
2014
Wydawca:
Wojewódzka Biblioteka Publiczna im. Hieronima Łopacińskiego w Lublinie
Źródło:
Bibliotekarz Lubelski; 2014, 57; 179-193
0137-9895
Język:
polski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 3.0 PL
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Artykuł przybliża skomplikowany program ikonograficzny obrazu „Matka Boża z Dzieciątkiem na lwach”, znajdującego się w kościele pw. św. Piotra Apostoła w Lublinie. Poprzez wnikliwą i szeroką analizę poszczególnych typów ikonograficznych, autorka przybliża ideę malarską tego ciekawego i mało znanego dzieła sztuki. Ponadto zajmuje się próbą identyfikacji postaci świętych ukazanych na malowidle, towarzyszących Marii i Dzieciątku. Wnioski oraz hipotezy wyłaniające się z odczytania treści obrazu, uzupełnione o wiedzę dotyczącą historii lubelskich dominikanów oraz bractwa różańcowego, otwierają nowe perspektywy badawcze i wyznaczają kierunek poszukiwań docelowego miejsca przeznaczenia omawianego płótna.

Статья приближает сложную иконографическую программу картины «Божьей Матери с младенцем на львах», которая находится в костеле св. Павла Апостола в Люблине. Автор в процессе анализа очередных иконографических типов, приближает художественную идею этого интересного произведения искусства. Автор пытается также идентифицировать святых, которые изображаются на иконах рядом с Марией и Младенцем. Сделанные в процессе прочтения содержания картины выводы и гипотезы, вместе с информацией об истории люблинских доминиканцев и братства молящихся, открывают новые исследовательские перспективы и определяют направление поисков места предназначения полотна.

This article outlines the complex iconographic programme of the work under the name "The Mother of God with Child on Lions", residing in the St. Peter the Apostle Church in Lublin. By means of a thorough and broad analysis of particular iconographic types, the author introduces the concept behind this interesting and relatively unknown work of art. Furthermore, she makes an attempt to identify the figures of the saints depicted in the painting who accompany Mary and the Child. Conclusions and hypotheses emerging from the interpretation of the painting, complemented with knowledge on the history of the Dominicans and the Confraternity of the Rosary in Lublin, open up new research perspectives and determine the direction in the search for the final destination of the canvas in question.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies