Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Place zabaw w mieście – dla wszystkich a nie tylko dla dzieci

Tytuł:
Place zabaw w mieście – dla wszystkich a nie tylko dla dzieci
Urban playgrounds for everyone and not just for children
Autorzy:
Nałęcz, Hanna
Ostrowska-Tryzno, Anna
Pawlikowska-Piechotka, Anna
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/461037.pdf
Data publikacji:
2020
Wydawca:
Mazowieckie Biuro Planowania Regionalnego w Warszawie
Tematy:
rekreacja trzech generacji
dziecko w środowisku miasta
tereny rekreacji i sportu
recreation for three generations
child and urban environment
sports and recreation facilities
Źródło:
MAZOWSZE Studia Regionalne; 2020, 32; 35-64
1689-4774
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Podczas gdy w przeszłości place zabaw były zazwyczaj przeznaczone tylko dla dzieci, dziś możemy obserwować więcej miejsc publicznych, terenów sportu i wypoczynku przeznaczonych dla wszystkich grup wiekowych, w tym osób dorosłych i w wieku podeszłym. Tradycyjne place zabaw wyposażone są w sprzęt rekreacyjny adresowany do użytkowników najmłodszych: huśtawki, zjeżdżalnie i karuzele, natomiast place zabaw o charakterze uniwersalnym mają również wyposażenie atrakcyjne dla osób dorosłych, takie jak boisko do koszykówki czy szachy. Te udogodnienia pozwalają rodzinom spędzać czas wspólnie, rozwijać koordynację fizyczną, siłę, elastyczność poczucia własnej wartości i umiejętności społeczne, a także zapewnić rekreację i przyjemność. Na podstawie publicznych placów zabaw mieszczących się w Warszawie autorzy próbowali odpowiedzieć na następujące pytania: które urządzenia pomagają pobudzać i rozwijać umiejętności społeczne, umysłowe i fizyczne oraz jakie są najczęstsze sugestie użytkowników w sprawie zmian i ulepszeń? Z wykorzystaniem badania terenowego (obserwacje uczestników, wywiady strukturalne i semistrukturalne) określono wiele czynników subiektywnych i obiektywnych, które mogłyby określić potencjał „inkluzyjnego terenu rekreacji”. Wyróżniono silne i słabe punkty placów zabaw (dostępność, lokalizację, atrakcyjność urządzeń, ich poziom bezpieczeństwa), a także oceniono relacje między zestawem urządzeń a płcią, grupą wiekową, stymulacją fizyczną i psychiczną – za pomocą przyjętych kryteriów. Uniwersalne, zintegrowane place zabaw (dla zróżnicowanych grup wiekowych) powinny być dostępne dla wszystkich członków społeczności, w tym seniorów i osób niepełnosprawnych. Aby to osiągnąć, należy przestrzegać podstawowych zasad: dostępności, infrastruktury przeznaczonej dla użytkowników o różnych możliwościach fizycznych i wieku, dostosowanych do oczekiwań i zainteresowań społeczności lokalnej. Jak się okazuje, inspirujące i ekscytujące urządzenia, atrakcyjnie urządzony i dostępny teren sportu i rekreacji jest ważny, aby zachęcić do codziennej aktywności fizycznej, ma znaczenie integrujące i pomaga w zacieśnianiu więzi społecznych. Artykuł powstał na podstawie materiału badań w ramach projektu statutowego ds. -300 AWF zrealizowanego w Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie, dzięki dotacji grantu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

While in the past playgrounds were usually designed for children, today we can observe more sports and recreation facilities dedicated to all age groups, including seniors. Traditional playgrounds are fitted for the youngest users and contain recreational equipment such as seesaws, slides and merry-gorounds. The playgrounds of universal character have also facilities for adults, such as a basketball court or a chess board. These enable families to play together, develop physical coordination, strength, flexibility, self-esteem and social skills, as well as providing recreation and enjoyment. On the basis of public playgrounds located in Warsaw the authors tried to answer the following questions: which facilities help stimulating and developing social, mental and physical skills and what are the most frequent users suggestions for improvements. With the use of the field survey (participant observations, structured and semi-structured interviews), a number of subjective and objective factors, which might determine the ‘inclusive urban playground’, were identified. Strong and weak points of the playgrounds were indicated (their accessibility, layout design, safety level and attractiveness of equipment). The correlation between available equipment and gender, age group, physical and mental stimulation was investigated, based on set criteria. Universally designed, inclusive playgrounds (for all age groups) should be accessible to all community members, including seniors and persons with disabilities. To achieve this, basic principles must be followed: accessibility, infrastructure designed for users of different physical abilities and age, adapted to the expectations and interests of the local community. As it shows, exciting, engaging and challenging playground equipment and accessible sports and recreation facilities are important to encouraging physical activities, integration and strengthening social bonds. The paper is based on the statuary research project ds-300 AWF, which was undertaken on the Józef Piłsudski University of Physical Education in Warsaw, on the base of the Ministry of Science and Higher Education grant.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies