Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Kolej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego

Tytuł:
Kolej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego
Railways in a local spatial development plan
Autorzy:
Wieczorek, Anna
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/460954.pdf
Data publikacji:
2020
Wydawca:
Mazowieckie Biuro Planowania Regionalnego w Warszawie
Tematy:
obszar kolejowy
tereny kolejowe
tereny zamknięte
miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego
railway area
ailway land
closed areas
local spatial development plan
Źródło:
MAZOWSZE Studia Regionalne; 2020, 32; 99-122
1689-4774
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Chaos, w przepisach prawa i sposobie ich interpretacji, utrudnia sporządzanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, które dotyczą: 1. przekształcania na inne cele gruntów będących w dyspozycji kolei, a zbędnych dla jej funkcjonowania, przy jednoczesnym zachowaniu istniejących linii kolejowych; 2. terenów sąsiadujących z koleją. Na przykładzie wybranego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wykazano do jakich absurdów prowadzi istniejący system prawny. Jednym z podstawowych problemów jest używanie trzech pojęć, dotyczących gruntów związanych z koleją. Są to: 1. tereny kolejowe, w rozumieniu rozporządzenia w sprawie ewidencji gruntów i budynków; 2. tereny zamknięte ustalone przez ministra właściwego do spraw transportu, o których mowa w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym; 3. obszar kolejowy, w rozumieniu ustawy o transporcie kolejowym. Zasugerowano zmiany przepisów, w tym eliminację przynajmniej jednego w ww. pojęć. Postulowane zmiany prawa powinny ułatwić sporządzanie planów miejscowych, co umożliwi kształtowanie przestrzeni miast i wsi na styku z koleją w sposób, który nie generuje konfliktów.

As a result of the chaos in the legislation and its interpretation, it is difficult to draw up local spatial development plans that apply to: 1. conversion of land owned by the railway to other purposes unnecessary for its operation, while maintaining existing railway lines; 2. areas adjacent to the railway. Using the example of a selected local spatial development plan and the verdict of the Voivodship Administrative Court it has been shown to what absurdities the existing legal system leads to. Using three notions for railway-related land is one of the basic problems. These are: 1. Railway land, within the meaning of the regulation on the registration of land and buildings; 2. Closed areas established by the minister in charge of transport, referred to in the Spatial Planning and Development Act; 3. Railway area, within the meaning of the Railway Transport Act. Modifications to the regulations have been suggested, including the elimination of at least one of the above-mentioned notions. The proposed amendments to the law should facilitate the drawing up of local spatial development plans. This will make it possible to shape the urban and rural areas adjacent to the railways in a way that does not generate conflicts.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies