Chaos, w przepisach prawa i sposobie ich interpretacji, utrudnia sporządzanie miejscowych planów
zagospodarowania przestrzennego, które dotyczą:
1. przekształcania na inne cele gruntów będących w dyspozycji kolei, a zbędnych dla jej funkcjonowania,
przy jednoczesnym zachowaniu istniejących linii kolejowych;
2. terenów sąsiadujących z koleją.
Na przykładzie wybranego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i wyroku Wojewódzkiego
Sądu Administracyjnego wykazano do jakich absurdów prowadzi istniejący system prawny.
Jednym z podstawowych problemów jest używanie trzech pojęć, dotyczących gruntów związanych
z koleją. Są to:
1. tereny kolejowe, w rozumieniu rozporządzenia w sprawie ewidencji gruntów i budynków;
2. tereny zamknięte ustalone przez ministra właściwego do spraw transportu, o których mowa
w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
3. obszar kolejowy, w rozumieniu ustawy o transporcie kolejowym.
Zasugerowano zmiany przepisów, w tym eliminację przynajmniej jednego w ww. pojęć. Postulowane
zmiany prawa powinny ułatwić sporządzanie planów miejscowych, co umożliwi kształtowanie
przestrzeni miast i wsi na styku z koleją w sposób, który nie generuje konfliktów.
As a result of the chaos in the legislation and its interpretation, it is difficult to draw up local spatial
development plans that apply to:
1. conversion of land owned by the railway to other purposes unnecessary for its operation, while
maintaining existing railway lines;
2. areas adjacent to the railway.
Using the example of a selected local spatial development plan and the verdict of the Voivodship
Administrative Court it has been shown to what absurdities the existing legal system leads to. Using
three notions for railway-related land is one of the basic problems. These are:
1. Railway land, within the meaning of the regulation on the registration of land and buildings;
2. Closed areas established by the minister in charge of transport, referred to in the Spatial Planning
and Development Act;
3. Railway area, within the meaning of the Railway Transport Act.
Modifications to the regulations have been suggested, including the elimination of at least one of
the above-mentioned notions. The proposed amendments to the law should facilitate the drawing up of
local spatial development plans. This will make it possible to shape the urban and rural areas adjacent to
the railways in a way that does not generate conflicts.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00