Artykuł ten dotyczy etyki pracy w zawodzie nauczyciela akademickiego. Swoje rozważania
prowadzę w oparciu o dwie główne teorie: protestanckiej etyki pracy Maxa Webera oraz jej
adaptacji do środowiska akademickiego Roberta Mertona. Omawiam je w polskim kontekście
kształtowania się etosu akademickiego, przywołując prace Dietricha Bonhoeff era oraz wartości
fundamentalne dla protestanckiego etosu pracy czyli uczciwości, rzetelności i pracowitości w ich
religij nym oraz pozareligij nym wymiarze. Na tym tle podejmę próbę przeglądu obszarów zagrożeń i wypaczeń w szeregach polskiej kadry akademickiej wskazując kategorię odpowiedzialności
jako kluczową w budowaniu etosu akademickiego.
In this article I focus on professional work ethics for academic teachers. My considerations
are based on the analysis of two main theories: the Protestant work ethics, by Max Weber, and
its adaptation to the academic environment, by Robert Merton. I evaluate how these theories can
contribute to shaping the academic ethos in the Polish context, drawing upon Dietrich Bonhoeff
er’s works and the fundamental values of the Protestant work ethos - honesty, reliability and
diligence - presenting their religious and secular aspects. Against the above background I attempt
a review of ethical risks and violations among Polish academics, pointing to the category
of responsibility as crucial in the process of building an academic ethos.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00