Czy powróciliśmy już do „business as usual”? Popandemiczna sytuacja na rynku lotniczym na przykładzie Polski, Portugalii i Brazylii, w świetle tendencji globalnych
Czy powróciliśmy już do „business as usual”? Popandemiczna sytuacja na rynku lotniczym na przykładzie Polski, Portugalii i Brazylii, w świetle tendencji globalnych Have we already returned to ‘business as usual’? Post‑pandemic situation on the aviation market on the example of Poland, Portugal and Brazil, in the light of global trends
Celem artykułu jest zbadanie skali kryzysu wywołanego pandemią COVID-19 na rynku lotniczym na podstawie analizy danych statystycznych za lata 2020–2021 w porównaniu z rokiem 2019. Postawiono hipotezę, że kryzys nie wpłynął równomiernie na poszczególne rynki regionalne i grupy przedsiębiorstw rynku lotniczego. Przeanalizowano sytuację w ujęciu globalnym i zbadano szczegółowo wybrane kraje z różnych regionów świata (Polskę, Portugalię i Brazylię). Dowiedziono, że wybuch pandemii COVID-19 znacznie zmienił obraz lotnictwa, a kryzys wywołany pandemią był katastrofą dla tego rynku objawiającą się znaczącym pogorszeniem analizowanych wskaźników operacyjnych. Skala spadków w poszczególnych regionach świata była jednak zróżnicowana i zależała od lokalnych uwarunkowań występujących w poszczególnych krajach. Wystąpiło także zróżnicowanie rozmiarów spadków pomiędzy grupami przedsiębiorstw działających na rynku lotniczym. Kryzys wywołany pandemią COVID-19 pokazał ogromne zmiany na lotniczej mapie świata. Światowym liderem rynku pod względem wielu wskaźników zostały Chiny (m.in. największy port lotniczy na świecie pod względem liczby obsłużonych pasażerów) – w poprzednich latach dominowały w tym zakresie głównie Stany Zjednoczone. Dalszy rozwój sytuacji na rynku jest niezwykle interesującym zagadnieniem do analizy w kolejnych latach.
The aim of the article is to examine the scale of the crisis caused by the COVID-19 pandemic by using a comparative analysis of statistical data for the years 2020–2021 compared to 2019. It was hypothesized that the crisis did not have an equal impact on regional markets and groups of aviation market companies. The situation was analyzed both in global terms, while selected countries from different regions of the world (Poland, Portugal and Brazil) were examined in detail. It has been proven that the outbreak of the COVID-19 pandemic has significantly changed the image of aviation, and the crisis caused by the pandemic was a disaster for this market manifested by a significant drop in values of analyzed operating indicators. However, the scale of decline in individual regions of the world varied and depended on local conditions occurring in individual countries. There was also a variation in the size of decrease between groups of companies operating on the aviation market. The crisis caused by the COVID-19 pandemic has shown huge changes on the aviation map of the world. China became the world market leader in terms of many indicators (including the largest airport in the world in terms of the number of passengers served) – in previous years the United States dominated in this respect. Further development of the market situation is an extremely interesting issue to be analyzed in the forthcoming years.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00